2022-07-06 Västlänken och Drömmarnas kaj

Sommaren är full av aktiviteter och vackert väder. Vädret är växlande och inte alltid så bra för fotografering. I början av juli blev det ändå en promenad runt Göteborg. Jag må säga, att det inte är lätt för turister att ta sig fram när staden är uppgrävd och avstängd på många platser. Det kan väl var intressant i sig att se de stora infrastrukturprojekten som pågår!

Det mest intressanta om Västlänken sker i det fördolda under marken och där kan jag inte visa några bilder. Mina bilder ger en inblick i hur besvärligt det är i Göteborg. Men som man brukar säga, den som väntar länge väntar på något gott! Jag hoppas att det blir så!

Nu börjar man skönja alla nya höga hus i Göteborg, som förändrar stadsbilden rejält. Jag promenerade från Haga mot Järntorget och fotograferade det nya hotellet Draken (Hotel Draken) och även Karlatornet på Lindholmen.

Vad händer på Drömmarnas kaj? Kommer inte man kunna få kajplats med betalning? De båtar som är förtöjda har funnits där i flera år och många är i dåligt skick och kan nog inte renoveras. Visst är det bra att kommunen vill förbättra gång- och cykelvägen vid kajen, men det vore fint också att behålla kajen för båtplatser!

Nu är Götaälvbron borta för alltid!

Sedan den 11 februari till och med den 27 februari är Götatunneln avstängd vid Lilla Bommen på grund av rivningen av sista delen på Götaälvbron.

Jag har följt rivningen under veckan. Den här gången togs bron ner i delar, inte som förra delen, som drogs ner med vajrar. I bilderna här nedan ser du rivningen av Götaälvbron. Den första bilden är från den 12 februari och den sista från 21 februari.

Vill du ser mer när man byggde Hisingsbron och rivningen av Götaälvbron, finns mer material att läsa , sök ”Hisingsbro” och ”Götaälvbron”.

2022-01-28 Västlänken och Hamnbanan i Olskroken

Vid två tidigare tillfällen har jag berättat om planskildheterna i Olskroken, november 2019 och november 2020 ( https://www.sluk.se/wp-admin/post.php?post=5452&action=edit och https://www.sluk.se/wp-admin/post.php?post=3122&action=edit). Drygt ett år har passerat sedan sist och nu var det läge att ta en titt igen.

Ombyggnaden görs för att öka framkomligheten för all tågtrafik till och från Göteborg. Den ska vara klar för trafikering vid årsskiftet 2025/2026. Det är ett stort och omfattande arbete med sex järnvägsbroar, en gångbro och 10 000 meter enkelspår. Här möts Bohusbanan, Norge/Vänerbanan och Västra stambanan mot Göteborgs central och dessutom godstrafiken som kommer från olika håll, från Sävenäs rangerbangård, Hamnbanan, Gullbergsvass och från Västkustbanan.

Trafikverket berättar att hösten 2021 var det tuffaste och mest intensivaste året hittills. Mycket mer kommer att hända i år, bl a förstärkning av mark mellan Fåfängans bro och Åbromotet , armering och gjutning av brofästen. Mer finns att se i Trafikverkets video https://youtu.be/mE_x2wx6n1Q

Här nedan kan du se bilder från Olskroken och Gamlestaden.