Det spanska stålet till Hisingsbron har anlänt

Här ligger sidospannen i Frihamnen tills att de transporteras vidare för arbetena på HisingsbronUnder veckan anlände lastfartyget Symphony Spirit l med 22 stycken sidospann till Frihamnen i Göteborg. En ytterligare leverans  med 20 sidospann kommer om ca två veckor och i november kommer två 700 ton tunga tvärbalkar ska vara framme i Frihamnen. 
 
Monteringen av sidospann och tvärbalkar tros vara klart i början av nästa år. Senare under året kommer fyra så kallade pyloner, alltså de höga pelare som är bärande. Götaälvbron ersätts av Hisingsbron under år 2021 och vi hoppas att den klarar all trafik till att den nya bron har är i trafik.

Läget runt stationsområdet med pågående arbeten med Västlänken, Hisingsbron och väg E-45

Jag tog en promenad i mitten av september vid stationsområdet i Göteborg, för att Byggarbetare är på väg till rast. Bakom dem finns en plansch hur det kommer att se ut när Hisingbron är klar.se hur långt byggnationen av Hisingsbron, väg E-45 och västlänken har fortskridit. Man kan se i jämförelse med bilderna från i våras att det har skett mycket! Det var vackert väder och det var fint att fotografera.

Hisingsbron ska vara klar till Göteborgs jubileum 400 år, under år 2021. Då kommer Götaälvbron vara ersatt av Hisingsbron. Det är intressant att följa om tidsplanen håller! På samma sida som Nordstan, har man nu asfalterat en del av vägbeläggningen. Någon synlig bro över älven finns ännu inte.

Parallellt sker överdäckningen av E-45. Överdäckningen blir nordöst om Götatunneln. Göteborg är under omvandling och mycket sker just vid gullbersvass. Det räcker inte med bara E.-45, Västlänken och Hisingsbron. Här byggs kontorsfastigheter samtidigt.Det räcker inte att bara bygga infrastruktur. Här byggs det kontorsfastigheter samtidigt, bara några meter ifrån Hisingsbron.

 

 

Vid centralstationen och Nils Ericsonplatsen, ett hundratal meter från Hisingsbron sker arbeten med Västlänken. Det mesta kommer att ske under mark. Här kommer regiontågen att ankomma centralstationen Här finns också ett plank. Kommer även det att få konstnärlig utsmyckning?norrifrån.

 

Vad händer med infrastrukturen i Göteborg?

En solig fredag i mitten av januari tog jag en lång promenad och dokumenterade hur infrastrukturarbetet har fortskridigt i Göteborg. Sammanlag blev den en promenad, med lite kollektivtrafik på ca 5 timmar. Först åkte jag till Gamlestaden och började att promenera på gång- och cykelvägen till Hisingen.  Det är fantastiskt att kunna gå till Hisingen på mindre än 15 minuter!

Man kan gå mellan Gamlestaden och Hisingen på 15 minuter, tack vare gång- och cykelvägen

Jag  fotograferade från gång- och cykelvägen hur arbetet pågår med Marieholmstunneln, men de stora skillnaderna finns ju under älven, se bilder från Marieholmsförbindelsen.  

Vad gör en Baresweep One?
Åtespegling av trappa i Gamlestadens torg

Jag återvände till Gamlestaden och fotograferade reflexerna från trappan på torget och tog en god fikapaus. Därefter var det lite för långt att gå till Centralen och därför valde jag spårvagnen.

En promenad över Götaälvsborgsbron visar att mycket har förändrats sedan jag fotograferade första gången under vintern 2017. Det är intressant att följa utvecklingen och hur det kommer att bli när bron blir klar! Hur kommer trafiken att fungera med en lägre bro än den befintliga?

En liten öppning syns i Götatunneln. så bär såg det ut under avstängningen

Under hösten 2018 var Götatunneln avstängd för trafik på grund av överdäckningen av RV E45. Den öppnades åter i december men arbeten på riksvägen påverkar trafiken i mycket stor utsträckning.  På fredagens eftermiddag bildades långa köer på bägge sidor om vägen.

Promenaden gick mot Falutorget, för att se vad har hänt med området där Gasklockan fanns.  Det används för tillfället som depå för byggnadsmaterial.

Det förefaller som att där Gasklockan fanns innan rivning, nu används som depå för material

Efter Falutorget tog jag bussen tillbaka mot centrum. Klockan var ca 16 och normalt tar resan ca 5 minuter, men  nu tog den ca 30 minuter, längre tid än att gå! Men jag var en aningen trött efter min långa promenad och ansåg mig vara värd att åka bussen tillbaks mot stan.

Eftersom arbeten pågår med överdäckning av RV 45 bildas långa köer vid arbetstidens slut vid Falutorget, som är en parallellväg till RV45 utmed hamnen.

Skymningen lade sig över älven och det var vackert. På avstånd syntes Götaälvsborgsbron och några svanar höll till vid kajkanten.

I bildspelen under sidan ”Bilder” finns fler fotografier och du kan se hur det såg ut under 2017 och hur det har byggts till och med januari 2019.