2021-02-09 En vandring i staden för att se nytt om Västlänken

Det är mulet med svagt ljus, rått och blåsigt väder. Vid Gullbergskajen blåser det riktigt rejält! Det är minus 6 grader och när det blåser, känns det mycket kallare!

Vid Gullbergsvass verkar Platinan ha fått klart sin glasfasad. På Hisingsbrons planskilda korsning mot Östra Hamngatan pågår för närvarande inga jobb. Snön yrar där, men jag kan se rälsen som spårvagnarna kommer att köra på. Vi får se om det blir klart i år eller om det blir förseningar.

Det är så himla kallt att fotografera idag, så jag går snabbt till Nils Ericsonterminalen och ser ut genom fönstret längst bort, vad som händer där.

För att värma mig lite mer, passerar jag genom Nordstan och kommer till Brunnsparken. Här är det populärt att ta selfie vid det röda Hjärtat, mot Lejontrappan. Jag går vidare mot kanalen och ser att vattnet har frusit. Det blir några bilder, från Södra Hamngatan mot Tyskbron, men de skulle nog göra sig bättre på kvällen när belysningen är på. Jag får åka tillbaks en annan kväll!

Nu promenerar jag mot Hagakyrkan och ser ett väldigt stort träd i Nya Allén som har stöttats upp. Kan det vara en Alm eller en Bok? Kan den vara Kärleksalmen?Jag hoppas att den får vara kvar!

Nedanför Hagakyrkan pågår fortsatta arbeten med station Haga. Sprängkullsgatan är sedan tidigare avstängd för trafik, se bilden ovanför rubriken.

Nu är händerna väldigt kalla och jag drar mig för att byta objektiv. Det får bli som det blir! Tillbaks mot bilen på Gullbergskajen passerar jag Stenpiren och Lilla Bommen. Älven flyter klart, men även en del isflak flyter mot havet. Den sista bilden blir mot Lilla Bommen och Läppstiftet. Bakom Götaälvbron syns Hisingsbrons Pyloner trona mot himlen.

2021-01-16 Solen kom fram, se bilder om Västlänken

Idag skiner solen och det är kallt, -11 grader. Det har inte varit så kallt under veckan och vi har haft sol både i måndags och igår. Så jag går mina rundor. Det är inte lätt att visa på förändringar just nu, eftersom mycket pågår under mark. Istället visar jag sådant som kan ge lite perspektiv, struktur och linjer.

I måndags besökte jag Haga och Korsvägen. Bilderna i Haga tog jag från Hagakyrkan för att se något bakom planket.

På Korsvägen är det svårare att fånga något nytt och därför gick jag bakom Carlanderska sjukhuset och kunde se ner mot tunneln på Södra vägen.

Bakom Liseberg pågår arbeten och jag tog några bilder där också!

igår, fredag blev det en runda kring Nils Ericsonterminalen. Framför Nordstan förbereds nerfarten från Hisingsbron och bakom terminalen pågår arbetena med den nya stationen.

Fler bilder finns här nedan:

2020-11-25 Vad händer i Olskroken och på Västlänken Östra etableringen?

Det var drygt ett år sedan som jag var i Partihallarna och jag har väntat på att kunna visa på utvecklingen om den planskilda korsningen i Olskroken. Nu händer det mer och man kan se hur ramperna över marken byggs. Balklyften är på plats sedan i oktober. Här bygger man järnväg för godstågen mot hamnen och järnväg mot centrum och samordnar med Västlänken, som går vidare i tunnel under Skansen Lejonet. Här kan du läsa vad som hände för ett år sedan: Spårbyte i Olskroken mellan den 17 oktober och 3 november

Olskrokens planskildhet byggs

När jag ändå var så nära Skansen Lejonet, fortsatte jag dit för att se hur Östra Etableringen Västlänken är nu! Det mesta pågår nog under marken och det är inte så händelserikt ovan mark längre.

Västlänken, Östra Etableringen

Mot Svingeln kan jag se det nya kontorsfastigheten Vesta som är 25 våningar hög. I Gårda byggs ett ännu högre kontorsfastighet, Citygate, som byggs av Skanska. Det blir Nordens högsta högsta kontorshus med 36 våningar.

Kontorsfastigheten Vesta är till vänster, den röda öga byggnaden. till höger syns det som kommer att bli Citygate.

I inlägget i länken här finns andra bilder från Skansen Lejonet mot kontorsfastigheterna, En vandring i Göteborg den 24 augusti.

Fler bilder finns här:

Hela Göteborg är en byggarbetsplats och det är besvärligt att komma fram och även passera Göteborg. Dessvärre måste vi också anpassa oss till pandemin, vilket begränsar vår rörelsefrihet och vi förväntas att köra bil mer än att åka kollektivt! Vi behöver vara tålmodiga i väntan på att pandemin försvinner och att infrastrukturen i Göteborg blir klar!