2021-11-06 Skyskraporna i Göteborg

Det är inte bara Västlänken och brobyggen som förändrar Göteborg. Här byggs många skyskrapor, som jag har berättat om. Västlänkens byggarbetsplatser är numera inte lika synliga för oss, eftersom de pågår i tunnlar och under marken. Rätt mycket pågår ändå ovan mark, men för oss amatörer ser byggena ungefär likadana ut som tidigare. Vi får ha tålamod tills det blir mer byggnader att se.

Stadsutveckling Göteborg håller i många projekt som är bostäder, kontorshus och hotell, bla Kineum, Citygate, Masthuggskajen, Våghuset och Draken på Järntorget. I tidigare blogg har jag visat och berättat om dem.

Första turen på lördagseftermiddagen gick till Skansen Lejonet för att se utsikten mot Kineum och Citygate. Citygate blir Nordens högsta kontorshus med 36 våningar och Kineum byggs med 27 våningar. Nu är Citygate högre än Kineum och Kineum har nått sin högsta höjd. Västlänken passerar nu under Skansen Lejonet och bottenplattan byggs mot Nils Ericsonplatsen.

Nästa etapp blev mot centrum, tillsammans med tusentals andra flanörer. Det var Allhelgona helg, så många var ute på stan. På Heden pågick marknad som intresserade många. När jag äntligen fick en parkeringsplats, promenerade jag mot Vasastan och riktade in mig på Handelshögskolans bygge. Jag konstaterade att det inte kunde bli någon bra bild som visar hur mycket som har byggts där efter mitt senaste besök i området (https://www.sluk.se/2021-03-04-vad-hander-i-goteborg/). Haga är mysigt och det var många som fikade eller bara promenerade. Jag tog ingen paus utan fortsatte till Järntorget. Våghuset har häftig arkitektur, som är intressant och rolig att fotografera. Andra byggnader som byggs där är Hotell Draken, Järntorget och bostäder utmed Masthuggskajen.

Från parkeringsplatsen nära Danmarksterminalen kan man se till Lindholmen och Karlatornet. Karlatornet blir med sina 245 meter och 73 våningar Nordens högsta byggnad.  Nu fortsätter byggnationen planenligt, men försäljningen av bostadsrätterna har pausats tillfälligt, men kommer igång igen nu i november. Inflyttning till Karlatornet beräknas kunna ske 2023-2024. Nu hade det börja skymma och regnet föll, så det blev en rask promenad tillbaks till Heden. Bilderna finns här nedan. Hoppas att du tycker att de är intressanta!

2021-06-18 Nu väntar vi på att Hisingsbron blir helt klar!

Vädret var en aning ostadigt i måndags, en aning mulet och senare kom regnet. Det var ett bra tillfälle, att se förändringarna i trafiken när spårvagnarna slutar köra över Götaälvbron och ersättas av bussar. Nu rivs den delen av Götaälvbron där det sista lyftspannet ska monteras på Hisingsbron, för att bron ska bli klar för spårtrafiken mot Östra Hamngatan. Den 16 augusti ska det vara klart.

Jag promenerade från Centralstationen och såg hur det ser ut vid Nordstan, där det byggs nya hållplatser för bussar och spårvagnar som kör till och från Hisingen. Bort mot Nils Ericsonplatsen i riktning mot Gullbergsvass är marken nu täckt och arbetena fortgår där vi inte kan se speciellt mycket nytt.

På Hisingsbron mot Östra Hamngatan pågår spårarbetena och spårvagnarna kör inte längre där. Från Lilla Bommen ser man att Götaälvbron rivs så Hisingsbron att kan anslutas med det sista lyftspannet.

Jag fortsatte min promenad mot Haga och tog några bilder där också. Arbetet med Västlänken pågår numera mycket under marknivå och det blir inga intressanta bilder att visa ovan mark. Det blir spännande när det blir klart!

Himlen mörknade och jag tog mig till Korsvägen för att åka hem. Liseberg har öppnat för säsongen och jag hörde skrik av skräck och glädje därifrån . Det var inte lika ljudligt som det brukar, eftersom antalet sökande är begränsat. Hoppas att de har roligt och att köerna inte är så långa som de brukar!

2021-05-24 En promenad utmed Västlänkens stationsområde och på Hisingsbron

Nu var det dags för mig att ta en uppdaterad promenad runt stationsområdet. Jag missade invigningen av Hisingsbron, eftersom jag drabbades av Covid. Egentligen gjorde det inte så mycket, Hisingsbron är ju inte färdigbyggd än!

Vid Nils Ericsonplatsen byggs det för fullt, spår som kommer ner från Hisingsbron mot Nordstan och längst bort vid terminalen mot Gullbergsvass var marken åter täckt. Under Skansen Lejonet har man byggt en tunnel som förbinder Västlänken från Olskroken mot centralen. Från Skansen Lejonet har man också bra vy mot Gullbergsvass. Nu är det mest betong, men här kommer Göteborgs stad att bygga verksamheter och bostäder.

En promenad uppför bron är mycket lättare än att promenera på den gamla Götaälvbron, eftersom Hisingsbron är lägre och mer långsträckt. Endast den norra gång- och cykelbanan är öppen än så länge. Bussar och spårvagnar kör fortfarande på Götaälvbron. För att spårvagnarna ska kunna köra på Hisingsbron, måste Götaälvbron rivas så att Hisingsbrons körbanor kan fogas samman mot Östra Hamngatan.

I Gullbergsvass, granne med den nya fastigheten Platinum, som är klar utvändigt, rivs Skanska fastigheter och byggmaterial härifrån kommer att återvinnas. Vad blir det här istället? Hänger det ihop med den antagna detaljplanen att bygga verksamheter och bostäder i Gullbergsvass?

Jag promenerade också mot Kvarnberget och tittade ner mot tunneln som kommer att gå under. För tillfället var gropen vattenfylld. Jag kunde läsa här att det har pågått en del intressanta arkeologiska utgrävningar, som ger en bild av hur de tidiga göteborgarna levde.

Ta gärna själva en promenad, om ni bor i närområdet! Men det går lika bra att titta på bildspelet här!

Sist, men inte minst, många gratulationer till Göteborg som fyller 400 år den 4 juni!