Rosenlundsbron har stängs av!

 

Rosenlundsbron skulle stängas den 19 mars, men jag tog en promenad dit och såg att den stängdes först idag, den 1 april!  Det inget aprilskämt, se bild 2! Rosenlundsgatan förblir stängd till den 24 september. Trafiken i Haga påverkas avsevärt mycket av de pågående arbetena med Västlänken. Schaktunnlar byggs för att transportera bort massorna från platsen där stationen ska byggas.

Det är besvärligt att ta sig till innerstaden, eftersom fler vägar än Rosenlundsgatan är under byggnation eller reparation.

 

 

Relaterade bilder:

Vad händer med infrastrukturen i Göteborg?

En solig fredag i mitten av januari tog jag en lång promenad och dokumenterade hur infrastrukturarbetet har fortskridigt i Göteborg. Sammanlag blev den en promenad, med lite kollektivtrafik på ca 5 timmar. Först åkte jag till Gamlestaden och började att promenera på gång- och cykelvägen till Hisingen.  Det är fantastiskt att kunna gå till Hisingen på mindre än 15 minuter!

Man kan gå mellan Gamlestaden och Hisingen på 15 minuter, tack vare gång- och cykelvägen

Jag  fotograferade från gång- och cykelvägen hur arbetet pågår med Marieholmstunneln, men de stora skillnaderna finns ju under älven, se bilder från Marieholmsförbindelsen.  

Vad gör en Baresweep One?
Åtespegling av trappa i Gamlestadens torg

Jag återvände till Gamlestaden och fotograferade reflexerna från trappan på torget och tog en god fikapaus. Därefter var det lite för långt att gå till Centralen och därför valde jag spårvagnen.

En promenad över Götaälvsborgsbron visar att mycket har förändrats sedan jag fotograferade första gången under vintern 2017. Det är intressant att följa utvecklingen och hur det kommer att bli när bron blir klar! Hur kommer trafiken att fungera med en lägre bro än den befintliga?

En liten öppning syns i Götatunneln. så bär såg det ut under avstängningen

Under hösten 2018 var Götatunneln avstängd för trafik på grund av överdäckningen av RV E45. Den öppnades åter i december men arbeten på riksvägen påverkar trafiken i mycket stor utsträckning.  På fredagens eftermiddag bildades långa köer på bägge sidor om vägen.

Promenaden gick mot Falutorget, för att se vad har hänt med området där Gasklockan fanns.  Det används för tillfället som depå för byggnadsmaterial.

Det förefaller som att där Gasklockan fanns innan rivning, nu används som depå för material

Efter Falutorget tog jag bussen tillbaka mot centrum. Klockan var ca 16 och normalt tar resan ca 5 minuter, men  nu tog den ca 30 minuter, längre tid än att gå! Men jag var en aningen trött efter min långa promenad och ansåg mig vara värd att åka bussen tillbaks mot stan.

Eftersom arbeten pågår med överdäckning av RV 45 bildas långa köer vid arbetstidens slut vid Falutorget, som är en parallellväg till RV45 utmed hamnen.

Skymningen lade sig över älven och det var vackert. På avstånd syntes Götaälvsborgsbron och några svanar höll till vid kajkanten.

I bildspelen under sidan ”Bilder” finns fler fotografier och du kan se hur det såg ut under 2017 och hur det har byggts till och med januari 2019.

Västlänken

Nu har jul och nyår passerat med råge, men det påverkar inte aktualiteten av jobb inom Västlänken. Som jag skrev i förra inlägget åkte jag strax före jul och fotograferade Lisebergshallen innan den skulle börja rivas. Därefter fortsatte jag att dokumentera Korsvägen, som är en kollektivtrafikknutpunkt för Södra vägen, Skånegatan och för Örgrytevägen. Här möts både bussar och spårvagnar, som konkurrerar med ytan för bilar, cyklister och gående.

Trafikkaos på Korsvägen

På Korsvägen kommer det att byggas en station och byggandet är indelat i två etapper. Den första har nu påbörjats, som påverkar Lisebergshallen och andra evenemang på Liseberg.

Från Korsvägen åkte jag med spårvagn linje 6 till Linnéplatsen. Här byggs det servicestationer för stationen i Haga.  Här finns ett byggplank som kommer att finnas kvar tom år 2024. Planket har upplåtits till konstnärer för att försköna platsen under pågående arbeten. Två konstnärer fick uppdraget där, Martin Solymar och Gudrun Åsling. Ormarna som biter tag i varandra är en kommentar till konflikten kring länken. Mer om det finns på trafikverkets hemsida, www.trafikveket.se.

Konstnärligt plank för servicetunnel

Efter Linnéplatsen vandrade jag ner till Haga Parkgatan, där kommunen har flyttat ett femtiotal träd från Kungsparken och från Allén under oktober. Haga station byggs här.

Har på allén har ett femtiotal träd flyttat pga av byggandet av Haga staten

Jag fortsatte vandringen ner mot Operan, där en hel del arbeten pågår. Västlänkens sträcka Södra Älvstranden sträcker sig från Lilla Bommen, förbi Packhuskajen och till Stora Hamnkanalen. I området är Operan, Casinot och fartygsmuséet Maritim belägna. Även här kommer plank att sättas upp med konstnärlig utsmyckning.

Den sista bilden i bildgalleriet visar att Nya Regionens hus snart är färdigställt. Inflyttningen planeras till andra kvartalet i år. Flera verksamheter flyttar in: Film i Väst AB,  Folktandvården, Västtrafik, Regionservice,Närhälsan mfl.

Västerås har valts som den näst fulaste staden i Sverige

I Arkitektupproret på Facebook röstades Västerås som den näst fulaste staden i Sverige i oktober 2018.

Västerås har varit ett typexempel i samhällsplaneringen på hur en stad förändras när gamla fastigheter rivs.

Jag är uppvuxen i Västerås och kommer ihåg när den skulle bli en av Sveriges mest moderna städer. De gamla byggnaderna i centrum revs och ersattes med varuhus. Gågator byggdes och uppvärmes på vintern med värmeslingor. Det var före oljekrisen på 1970-talet.

Dessförinnan hade Västerås fått ett fint fjärrvärmeverk, som skulle se till att luften blev renare. Gång- och cykelvägar byggdes.

Västerås var framförallt en arbetarstad med många anställda inom industrin. ASEA och Metallverken dominerade. När fabriksvisslan tjöt, åkte arbetarna på cykel till och från jobben. Cykelstatyn på Stora torget är en mycket fin symbol för vad Västerås var förr!

Numera finns varken ASEA, Metallverken eller de stora varuhusen kvar! Centrum har urlakats på kunder efter att Erikslund 2011 blev den stora shopping magneten. Shoppingcentret är beläget utanför staden och trots att det finns kollektivtrafik, kör de flesta bil. Parkeringsytorna är många och stora.

Att staden har utnämts som den näst fulaste, kanske det inte är värst? Däremot är det tråkigt med ett utdöende centrum! Kan det möjligen vara så att Västerås är förutseende att näthandeln kommer att ta över och att andra besöksnäringar behöver finnas i centrum?

Jag visar bilder på ett folktomt centrum i mitten av december när julhandeln pågår. Istället är det desto fler som besöker Erikslund. Bilderna 10-14 visar Kyrkbacken, som är en stadsdel mitt i centrum, beläget norr om Domkyrkan och Rudbeckianska gymnasiet. Kyrkbacken är en av Västerås äldsta stadsdelar och fasaderna är bevarade som de såg ut under 1700-talet.

Relaterade bilder:

Gamlestaden

Gamlestaden är under stor förändring. Nytt resecentrum har byggts och är nästan färdigställt. DenSerneke bygger resecentrum i Gamlestaden 2017 1 december 2018 invigs Världslitteraturhuset. Det är ett helt nytt hus med böcker på språk från hela världen.Jag visar hur arbetena pågick  under år 2017 och

fram till och med oktober 2018. I bildspelet visa hur Gamlestaden såg ut när byggnationen pågick under 2017 och aktuellt under oktober 2018.

Relaterade bilder: