Den första tvärbalken för Hisingsbron är på plats

Nu är tvärbalken på plats. Nästa tvärbalk kommer om någon vecka. Meri har återvänt till Spanien för att hämta den andra tvärbalken.I bildspelet nedan visar jag från fredagen den 22 november till den 2 december hur arbetet fortskrider med Hisingsbron. Det finska fartyget Meri kom från Spanien med tvärbalken, men fick inte tillstånd att passera bron förrän på lördag morgon. På söndag var jag där och såg hur multiwheelers transporterade tvärbalken till älven. Den 2 december var det fint fotograferingsväder och då var tvärbalken på plats!

Nu väntar vi på att Meri ska komma tillbaks med den andra tvärbalken.

Relaterade bilder:

Spårbyte i Olskroken mellan den 17 oktober och 3 november

Mellan den 17 oktober och 3 november pågick dygnet runt arbeten med planskildhet för järnvägsspårUnder perioden 17 oktober till den 3 november har spårbyte skett i Olskroken. Arbetena skedde dygnet runt  på järnvägssträckan från gångbron mellan Gamlestaden och Bagaregården till Röde Orm. De boende i närheten som blev störda av arbetena fick erbjudande om ersättningsboende.

I bilderna visar jag arbetena under dagtid och kväll från olika områden runt Röde Orm. Eftersom Fåfängans gångbro över E-20 var avstängd, var det inte enkelt att komma nära spårarbetena. Bilderna är tagna från Bagaregården och från Gamlestaden.

Gamlestaden  växer och nya bostäder byggs utmed Säveån. Tre färgglada bostadshusen står precis intill Säveån där de flesta av lägenheterna har direkt utsikt över vattnet. Snart är det dags för inflyttning. Läget är förträfflig, alldeles nära en hållplats och några minuters väg till Göteborgs centrum.

En promenad från Korsvägen till Stenpiren

Jag har uppdaterat hur långt man har kommit med Västlänken i Göteborg.  Här börjar jag på Korsvägen och följer Södra vägen en bit mot Mölndalsvägen och visar tunnelbygget och plank som har satts upp och smyckats.

Därefter fortsätter jag med spårvagnen genom den befintliga tunneln och hamnar på Södra Allèvägen. Jag promenerar vidare mot Rosenlund och jämfört med tidigare bilder därifrån kan man inte direkt se skillnader, trots påtagligt mycket arbeten.

De svarta prickarna visar Korsvägen, Rosenlund och Stenpiren
Kartan visar vart jag har tagit fotografierna från Korsvägen, höger hörn på kartan och från Rosenlund samt Stenpiren.

Slutligen har jag kommit till Stenpiren och Skeppsbron och man ser ytterligare plank som har smyckats färgglatt. Solstolarna finns kvar trots att hösten har anlänt.

Relaterade bilder:

Läget runt stationsområdet med pågående arbeten med Västlänken, Hisingsbron och väg E-45

Jag tog en promenad i mitten av september vid stationsområdet i Göteborg, för att Byggarbetare är på väg till rast. Bakom dem finns en plansch hur det kommer att se ut när Hisingbron är klar.se hur långt byggnationen av Hisingsbron, väg E-45 och västlänken har fortskridit. Man kan se i jämförelse med bilderna från i våras att det har skett mycket! Det var vackert väder och det var fint att fotografera.

Hisingsbron ska vara klar till Göteborgs jubileum 400 år, under år 2021. Då kommer Götaälvbron vara ersatt av Hisingsbron. Det är intressant att följa om tidsplanen håller! På samma sida som Nordstan, har man nu asfalterat en del av vägbeläggningen. Någon synlig bro över älven finns ännu inte.

Parallellt sker överdäckningen av E-45. Överdäckningen blir nordöst om Götatunneln. Göteborg är under omvandling och mycket sker just vid gullbersvass. Det räcker inte med bara E.-45, Västlänken och Hisingsbron. Här byggs kontorsfastigheter samtidigt.Det räcker inte att bara bygga infrastruktur. Här byggs det kontorsfastigheter samtidigt, bara några meter ifrån Hisingsbron.

 

 

Vid centralstationen och Nils Ericsonplatsen, ett hundratal meter från Hisingsbron sker arbeten med Västlänken. Det mesta kommer att ske under mark. Här kommer regiontågen att ankomma centralstationen Här finns också ett plank. Kommer även det att få konstnärlig utsmyckning?norrifrån.

 

Södra Allègatan i Göteborg 5:e augusti 2019

I början av augusti tog jag en promenad på Södra Allègatan och fotograferade hur det långt man hade kommit med Västlänken. 

Det är trevligt att Trafikverket visar ett gammalt fotografi från år 1901,  hur Feskekyrkan och det gamla Ångköket såg ut. Gamla Ångköket  var ett namn på ett soppkök. Fastigheten revs 1968.

Trafikverket har satt upp plank utmed sträckan Södra Allègatan. Ungdomar mellan 13-30 år får möjlighet att visa sina alster och smycka planket. Det är ett mycket trevligt initiativ! Vill man vara med, så tar man kontakt med Frilagret, som är ett kulturhus mitt i Göteborg. Jag visar några bilder som fanns vid det aktuella tillfället.

Relaterade bilder:

Höghastighetsbana mellan Göteborg och Borås

Trafikverket gör ett omtag i tidigare utredningar av höghastighetsbana mellan Göteborg och Borås. En lokaliseringsutredning  påbörjas efter sommaren.  En cirka 6 mil dubbelspårig järnväDubbelspår i Mölnlycke, här stannar regiontågetg planeras för höghastighetståg och snabba regionaltåg mellan Göteborg och Borås.  Hastigheten blir ca 250 kilometer i timmen. Trafikverket vill  förbättra kommunikationer till Landvetter flygplats och mellan de två största städerna i regionen. När lokaliseringsutredningen är avslutad, ska trafikverket göra en järnvägsutredning.  Det innebär att en byggstart kan ske tidigast om sex år.

Det är många frågor som måste lösas, vilka dragningar av järnvägen som ger bäst nytta och vilken påverkan de kommer ha på omgivningen, samt vilka som kommer att finansiera hela eller delar av banan. Intressant blir att följa om Landvetter södra, som Härryda kommun planerar som nytt samhälle för 25 000 nya invånare, kommer att få en station och hur den kommer att finansieras.

Relaterade bilder:

Begränsad framkomlighet i Göteborg

Här vid centralstationen pågår arbeten med Västlänken

Nu märks alla pågående byggprojekt i trafiken i Göteborg. Göteborgarna uppmanas att samåka och köra andra tider än under rusningstrafiken. Samtidigt som arbetet med Västlänken pågår, sker även flera andra projekt som påverkar trafiken.

Mer information finns under trafikverket, www.trafiken.nu

Nu märks bara”krusningarna på vattenytan”, eftersom även Älvsborgsbron kommer att begränsa trafiken ytterligare och arbetet med Västlänken fortlöper.   Sedan den 25 maj har förberedelser för kommande underhållsarbeten pågått. Från och med den 17 juni  är ett körfält avstängt åt vardera riktning dygnet runt, vilket innebär att bara ett körfält i varje riktning hålls öppna, istället för tre.

Jag tog en promenad i staden den 3 juni och jag visar i bilderna hur problematiskt det är att ta sig fram i staden, såväl för gående, cyklister och fordon, se bildspelet nedan. Hoppas att många uppmärksammar trafikverkets uppmaning om att åka kollektivt eller att försöka köra ändra tider än under rusningstrafiken. Arbetena innerstaden påverkar all annan trafik!

Byggnationen av Hisingsbron går vidare

Bild 1 av 41

Relaterade bilder:

Rosenlundsbron har stängs av!

 

Rosenlundsbron skulle stängas den 19 mars, men jag tog en promenad dit och såg att den stängdes först idag, den 1 april!  Det inget aprilskämt, se bild 2! Rosenlundsgatan förblir stängd till den 24 september. Trafiken i Haga påverkas avsevärt mycket av de pågående arbetena med Västlänken. Schaktunnlar byggs för att transportera bort massorna från platsen där stationen ska byggas.

Det är besvärligt att ta sig till innerstaden, eftersom fler vägar än Rosenlundsgatan är under byggnation eller reparation.

 

 

Relaterade bilder:

Vad händer med infrastrukturen i Göteborg?

En solig fredag i mitten av januari tog jag en lång promenad och dokumenterade hur infrastrukturarbetet har fortskridigt i Göteborg. Sammanlag blev den en promenad, med lite kollektivtrafik på ca 5 timmar. Först åkte jag till Gamlestaden och började att promenera på gång- och cykelvägen till Hisingen.  Det är fantastiskt att kunna gå till Hisingen på mindre än 15 minuter!

Man kan gå mellan Gamlestaden och Hisingen på 15 minuter, tack vare gång- och cykelvägen

Jag  fotograferade från gång- och cykelvägen hur arbetet pågår med Marieholmstunneln, men de stora skillnaderna finns ju under älven, se bilder från Marieholmsförbindelsen.  

Vad gör en Baresweep One?
Åtespegling av trappa i Gamlestadens torg

Jag återvände till Gamlestaden och fotograferade reflexerna från trappan på torget och tog en god fikapaus. Därefter var det lite för långt att gå till Centralen och därför valde jag spårvagnen.

En promenad över Götaälvsborgsbron visar att mycket har förändrats sedan jag fotograferade första gången under vintern 2017. Det är intressant att följa utvecklingen och hur det kommer att bli när bron blir klar! Hur kommer trafiken att fungera med en lägre bro än den befintliga?

En liten öppning syns i Götatunneln. så bär såg det ut under avstängningen

Under hösten 2018 var Götatunneln avstängd för trafik på grund av överdäckningen av RV E45. Den öppnades åter i december men arbeten på riksvägen påverkar trafiken i mycket stor utsträckning.  På fredagens eftermiddag bildades långa köer på bägge sidor om vägen.

Promenaden gick mot Falutorget, för att se vad har hänt med området där Gasklockan fanns.  Det används för tillfället som depå för byggnadsmaterial.

Det förefaller som att där Gasklockan fanns innan rivning, nu används som depå för material

Efter Falutorget tog jag bussen tillbaka mot centrum. Klockan var ca 16 och normalt tar resan ca 5 minuter, men  nu tog den ca 30 minuter, längre tid än att gå! Men jag var en aningen trött efter min långa promenad och ansåg mig vara värd att åka bussen tillbaks mot stan.

Eftersom arbeten pågår med överdäckning av RV 45 bildas långa köer vid arbetstidens slut vid Falutorget, som är en parallellväg till RV45 utmed hamnen.

Skymningen lade sig över älven och det var vackert. På avstånd syntes Götaälvsborgsbron och några svanar höll till vid kajkanten.

I bildspelen under sidan ”Bilder” finns fler fotografier och du kan se hur det såg ut under 2017 och hur det har byggts till och med januari 2019.

Västlänken

Nu har jul och nyår passerat med råge, men det påverkar inte aktualiteten av jobb inom Västlänken. Som jag skrev i förra inlägget åkte jag strax före jul och fotograferade Lisebergshallen innan den skulle börja rivas. Därefter fortsatte jag att dokumentera Korsvägen, som är en kollektivtrafikknutpunkt för Södra vägen, Skånegatan och för Örgrytevägen. Här möts både bussar och spårvagnar, som konkurrerar med ytan för bilar, cyklister och gående.

Trafikkaos på Korsvägen

På Korsvägen kommer det att byggas en station och byggandet är indelat i två etapper. Den första har nu påbörjats, som påverkar Lisebergshallen och andra evenemang på Liseberg.

Från Korsvägen åkte jag med spårvagn linje 6 till Linnéplatsen. Här byggs det servicestationer för stationen i Haga.  Här finns ett byggplank som kommer att finnas kvar tom år 2024. Planket har upplåtits till konstnärer för att försköna platsen under pågående arbeten. Två konstnärer fick uppdraget där, Martin Solymar och Gudrun Åsling. Ormarna som biter tag i varandra är en kommentar till konflikten kring länken. Mer om det finns på trafikverkets hemsida, www.trafikveket.se.

Konstnärligt plank för servicetunnel

Efter Linnéplatsen vandrade jag ner till Haga Parkgatan, där kommunen har flyttat ett femtiotal träd från Kungsparken och från Allén under oktober. Haga station byggs här.

Har på allén har ett femtiotal träd flyttat pga av byggandet av Haga staten

Jag fortsatte vandringen ner mot Operan, där en hel del arbeten pågår. Västlänkens sträcka Södra Älvstranden sträcker sig från Lilla Bommen, förbi Packhuskajen och till Stora Hamnkanalen. I området är Operan, Casinot och fartygsmuséet Maritim belägna. Även här kommer plank att sättas upp med konstnärlig utsmyckning.

Den sista bilden i bildgalleriet visar att Nya Regionens hus snart är färdigställt. Inflyttningen planeras till andra kvartalet i år. Flera verksamheter flyttar in: Film i Väst AB,  Folktandvården, Västtrafik, Regionservice,Närhälsan mfl.