Rosenlundsbron har stängs av!

 

Rosenlundsbron skulle stängas den 19 mars, men jag tog en promenad dit och såg att den stängdes först idag, den 1 april!  Det inget aprilskämt, se bild 2! Rosenlundsgatan förblir stängd till den 24 september. Trafiken i Haga påverkas avsevärt mycket av de pågående arbetena med Västlänken. Schaktunnlar byggs för att transportera bort massorna från platsen där stationen ska byggas.

Det är besvärligt att ta sig till innerstaden, eftersom fler vägar än Rosenlundsgatan är under byggnation eller reparation.

 

 

Relaterade bilder:

Västlänken

Nu har jul och nyår passerat med råge, men det påverkar inte aktualiteten av jobb inom Västlänken. Som jag skrev i förra inlägget åkte jag strax före jul och fotograferade Lisebergshallen innan den skulle börja rivas. Därefter fortsatte jag att dokumentera Korsvägen, som är en kollektivtrafikknutpunkt för Södra vägen, Skånegatan och för Örgrytevägen. Här möts både bussar och spårvagnar, som konkurrerar med ytan för bilar, cyklister och gående.

Trafikkaos på Korsvägen

På Korsvägen kommer det att byggas en station och byggandet är indelat i två etapper. Den första har nu påbörjats, som påverkar Lisebergshallen och andra evenemang på Liseberg.

Från Korsvägen åkte jag med spårvagn linje 6 till Linnéplatsen. Här byggs det servicestationer för stationen i Haga.  Här finns ett byggplank som kommer att finnas kvar tom år 2024. Planket har upplåtits till konstnärer för att försköna platsen under pågående arbeten. Två konstnärer fick uppdraget där, Martin Solymar och Gudrun Åsling. Ormarna som biter tag i varandra är en kommentar till konflikten kring länken. Mer om det finns på trafikverkets hemsida, www.trafikveket.se.

Konstnärligt plank för servicetunnel

Efter Linnéplatsen vandrade jag ner till Haga Parkgatan, där kommunen har flyttat ett femtiotal träd från Kungsparken och från Allén under oktober. Haga station byggs här.

Har på allén har ett femtiotal träd flyttat pga av byggandet av Haga staten

Jag fortsatte vandringen ner mot Operan, där en hel del arbeten pågår. Västlänkens sträcka Södra Älvstranden sträcker sig från Lilla Bommen, förbi Packhuskajen och till Stora Hamnkanalen. I området är Operan, Casinot och fartygsmuséet Maritim belägna. Även här kommer plank att sättas upp med konstnärlig utsmyckning.

Den sista bilden i bildgalleriet visar att Nya Regionens hus snart är färdigställt. Inflyttningen planeras till andra kvartalet i år. Flera verksamheter flyttar in: Film i Väst AB,  Folktandvården, Västtrafik, Regionservice,Närhälsan mfl.

Västerås har valts som den näst fulaste staden i Sverige

I Arkitektupproret på Facebook röstades Västerås som den näst fulaste staden i Sverige i oktober 2018.

Västerås har varit ett typexempel i samhällsplaneringen på hur en stad förändras när gamla fastigheter rivs.

Jag är uppvuxen i Västerås och kommer ihåg när den skulle bli en av Sveriges mest moderna städer. De gamla byggnaderna i centrum revs och ersattes med varuhus. Gågator byggdes och uppvärmes på vintern med värmeslingor. Det var före oljekrisen på 1970-talet.

Dessförinnan hade Västerås fått ett fint fjärrvärmeverk, som skulle se till att luften blev renare. Gång- och cykelvägar byggdes.

Västerås var framförallt en arbetarstad med många anställda inom industrin. ASEA och Metallverken dominerade. När fabriksvisslan tjöt, åkte arbetarna på cykel till och från jobben. Cykelstatyn på Stora torget är en mycket fin symbol för vad Västerås var förr!

Numera finns varken ASEA, Metallverken eller de stora varuhusen kvar! Centrum har urlakats på kunder efter att Erikslund 2011 blev den stora shopping magneten. Shoppingcentret är beläget utanför staden och trots att det finns kollektivtrafik, kör de flesta bil. Parkeringsytorna är många och stora.

Att staden har utnämts som den näst fulaste, kanske det inte är värst? Däremot är det tråkigt med ett utdöende centrum! Kan det möjligen vara så att Västerås är förutseende att näthandeln kommer att ta över och att andra besöksnäringar behöver finnas i centrum?

Jag visar bilder på ett folktomt centrum i mitten av december när julhandeln pågår. Istället är det desto fler som besöker Erikslund. Bilderna 10-14 visar Kyrkbacken, som är en stadsdel mitt i centrum, beläget norr om Domkyrkan och Rudbeckianska gymnasiet. Kyrkbacken är en av Västerås äldsta stadsdelar och fasaderna är bevarade som de såg ut under 1700-talet.

Relaterade bilder:

Gamlestaden

Gamlestaden är under stor förändring. Nytt resecentrum har byggts och är nästan färdigställt. DenSerneke bygger resecentrum i Gamlestaden 2017 1 december 2018 invigs Världslitteraturhuset. Det är ett helt nytt hus med böcker på språk från hela världen.Jag visar hur arbetena pågick  under år 2017 och

fram till och med oktober 2018. I bildspelet visa hur Gamlestaden såg ut när byggnationen pågick under 2017 och aktuellt under oktober 2018.

Relaterade bilder:

Åkareplatsen

Resecentrum ÅkareplatsenÅkareplatsens Resecentrum invigdes i juni 2018. Den ersatte flera busslinjer som tidigare körde från Nils Ericson Terminalen, som revs på grund av byggandet av Västlänken. Framkomligheten har kraftigt försämrat20181019Åkareplatsen7s, vilket innebär att trafikkontoret i Göteborg försöker hitta lösningar. Cykelbanan får vänta på att bli färdigställd tills dess.  Det är vanligt att gående och cyklister genar genom resecentrum, förmodligen utan vetskap att det är förbjudet att beträda området.

Bilderna visar hur det såg ut under våren 2017 och hur det ser ut i oktober 2018. Kan det vara möjligt att låta en del bussar att köra ut på Stampgatan och svänga åt vänster? Det innebär att bussar kör på samma sätt som spårvagnen. BildeRivning av parkeringshuset under år mars 2017rna visar att bussarna kör ut mot Polhemsplatsen och kör runt resecentrum och vidare, tex linje 100 som kör mot Korsvägen.

I bildgalleriet finns fler bilder om Åkareplatsen.

 

Relaterade bilder: