Nu rivs sektioner på Nils Ericsonterminalen

Sedan en tid tillbaka har in- och utkörsfälten för bussarna på terminalen ändrats och bussarna får köra in från Gullbergsvass. Nu har Trafikverket även stängt av några sektioner på terminalen, för att påbörja byggnationen av själva stationen under terminalen. Denna del kommer att återställas när allt blir klart.

Relaterade bilder:

När börjar Paddan sightseeing, Göteborg med rundturerna?

Helgen 25-27 april skulle det åter vara dags med båtturer, men båtarna låg stilla vid Kungsportsplatsen och biljettkiosken var tillbommad.Kanalen i Rosenlund har åter öppnats för att Paddan sightseeingbåtarna ska kunna köra rundturerna i kanalen. Men båtarna ligger fortfarande stilla vid Kungsportsplatsen fredagen den 25 april, en dag enligt kalendern när man skulle kunna åka med dem. Biljettkiosken är tillbommad och någon information finns inte om covid-19 ligger bakom stängningen, vilket är sannolikt. Nu får vi vänta och se när turerna kommer igång!

Relaterade bilder:

En vy från Skansen Kronan mot Haga

En jury har valt ut fem tävlingsförslag för stationen Haga och de har varit utställda på Stadsmuseet under 15-29 januari. Förslagen kan man också se på Vy ner mot Rosenlund och pågående arbeten med Haga Station.www.arkitekt.se.  Inom de närmaste veckorna kommer det vinnande förslaget att presenteras.

Trafikverket ansvarar för den underjordiska stationen och uppgångarna och Västtrafik bygger ett resecentrum som en fortsättning mot Kungsparken. För de omkringliggande områdena ansvarar Göteborgs Stad.

Under veckan som varit, var det lite regnuppehåll och jag tog tillfället i akt och åkte till Skansen Kronan och fotograferade därifrån. Jag blev något besviken att man inte kunde se lika bra mot Rosenlund som från mitt tidigare besök från Kungshöjd.  Det var ändå intressant att se Göteborg från ovan en gråmulen dag.

Relaterade bilder:

En promenad i svagt solljus i Göteborgs centrala delar

Jag kikar genom staketet i passagen från rosenlund till Haga.

I onsdags, den 8 januari lyste solen svagt, för första gången i år.  Då passade jag på att gå ut i stan och se vad som hänt sedan sist. Jag började promenaden över Götaälvbron och där har man stängt av gång- och cykelvägen samt avdelat en körfil för detta ändamålet.

Det var trevliga och vänliga vakter från Saferoad, som lät sig att fotograferas.

Nu har Hisingsbron tagit form och några delar har även asfalterats. Den norrgående Gullbergstuneln har öppnats och nu väntar vi på att den södergående ska bli klar nästa sommar.

Promenaden gick vidare utmed Västlänken och östra etableringen. Det var flera som var ute och fotograferade dessa intressanta projekt. Här mötte jag också trevliga vakter, från Saferoad som vill vara med och bli fotograferade.

Efter Östra etableringen gick jag vidare upp på Kvarnberget och kunde se ner mot Operan och där förbereds schaktning för Västlänken.

Från Kungshöjd kunde jag se mot Lilla bommen, Packhusplatsen och mot Södra Allègatan.  Det blev en lång promenad och solen gick ner i moln vid 15-tiden.

Alla bilder kan ses i bildspelet nedan. Om du förstorar bilderna innan du väljer bildspel och därefter pekar på en bild, stannar bildspelet upp och text visas.

Relaterade bilder:

Besök hos östra etableringen, Västlänken december 2019

Jag beskriver mycket kort om  östra etableringen, som förväntas bli klar år 2024.  Det finns inget som just nu pekar på att det ska uppstå förseningar. Den som är intresserad av mer fakta kan läsa om Västlänken på Trafikverkets hemsida.

Här visas Östra etableringens omfattning, som sträcker sig från Skanset Lejonet till Sankt Erikgsgatan, och Lilla Bommen.Västlänken är uppdelat i tre områden, varav östra etableringen /deletapp Centralen är den som är mellan Olskroksmotet i öst från Skanset Lejonet till Stenpiren i väst. Projektet omfattar en ny bro överE6 i öster, ett järnvägstråg, en bergtunnel genom Gullberget, betongtunnel i lera, samt den underjordisk stationen Centralen och betongtunnel fram till Göteborgsoperan.

Östra etableringen är komplext, eftersom det finns mycket arkeologiska fynd i Gullbergsvass och omfattande järnvägsspår som ska sammankopplas och byggas om, vilket också påverkar broar och tunnlar för biltrafik och gång-cykeltrafik.  Marken består framförallt av lera, vilket kräver ny teknik och pålning. Spåren i Olskroken ska passera genom tunnel under Skanset Lejonet, spår flyttas vid postterminalen, tunnlar byggs under centralstationen, spår passerar ovanför lastkajen till Nordstan och ovanför Götatunneln osv… 

Västlänken byggs med fyra spår vid station Centralen.  Under år 2018 kom ett besked om att samtliga stationer, även Haga och Korsvägen kommer att ha fyrspårsstationer redan från start. (Uppgiften har redigerats med hjälp av en uppmärksam följare.)

Vid den arkeologisk utgrävningen hittade man ett okänt rum under Skansen Lejonet. Rummet har täckts med massor, för att skyddas under projekteringen och kommer att tas fram efter att Västlänken är färdigbyggd och kunna besökas av allmänheten. En park kommer att byggas utan biltrafik runt fästningen. Ovanför Västlänken bygger man ihop staden med bostäder och arbetsplatser från Nordstan till hamnen.

En dag när jag var vid östra etableringen, mötte jag arbetsmiljöansvarig för etableringen, som frågade varför jag fotograferade. Runt Västlänken finns numera vakter, eftersom jobbarna har blivit hotade av motståndare till Västlänken.  Det blev sen eFörberedelse för bottenplatta och snart ska det gjutas.n inbjudan att få komma in på området för att se och få berättas hur arbetet fortlöper. Mycket från besöket och runt omkring etableringen finns  i bildspelet, även med text.

 

Spårbyte i Olskroken mellan den 17 oktober och 3 november

Mellan den 17 oktober och 3 november pågick dygnet runt arbeten med planskildhet för järnvägsspårUnder perioden 17 oktober till den 3 november har spårbyte skett i Olskroken. Arbetena skedde dygnet runt  på järnvägssträckan från gångbron mellan Gamlestaden och Bagaregården till Röde Orm. De boende i närheten som blev störda av arbetena fick erbjudande om ersättningsboende.

I bilderna visar jag arbetena under dagtid och kväll från olika områden runt Röde Orm. Eftersom Fåfängans gångbro över E-20 var avstängd, var det inte enkelt att komma nära spårarbetena. Bilderna är tagna från Bagaregården och från Gamlestaden.

Gamlestaden  växer och nya bostäder byggs utmed Säveån. Tre färgglada bostadshusen står precis intill Säveån där de flesta av lägenheterna har direkt utsikt över vattnet. Snart är det dags för inflyttning. Läget är förträfflig, alldeles nära en hållplats och några minuters väg till Göteborgs centrum.

En promenad från Korsvägen till Stenpiren

Jag har uppdaterat hur långt man har kommit med Västlänken i Göteborg.  Här börjar jag på Korsvägen och följer Södra vägen en bit mot Mölndalsvägen och visar tunnelbygget och plank som har satts upp och smyckats.

Därefter fortsätter jag med spårvagnen genom den befintliga tunneln och hamnar på Södra Allèvägen. Jag promenerar vidare mot Rosenlund och jämfört med tidigare bilder därifrån kan man inte direkt se skillnader, trots påtagligt mycket arbeten.

De svarta prickarna visar Korsvägen, Rosenlund och Stenpiren
Kartan visar vart jag har tagit fotografierna från Korsvägen, höger hörn på kartan och från Rosenlund samt Stenpiren.

Slutligen har jag kommit till Stenpiren och Skeppsbron och man ser ytterligare plank som har smyckats färgglatt. Solstolarna finns kvar trots att hösten har anlänt.

Relaterade bilder:

Läget runt stationsområdet med pågående arbeten med Västlänken, Hisingsbron och väg E-45

Jag tog en promenad i mitten av september vid stationsområdet i Göteborg, för att Byggarbetare är på väg till rast. Bakom dem finns en plansch hur det kommer att se ut när Hisingbron är klar.se hur långt byggnationen av Hisingsbron, väg E-45 och västlänken har fortskridit. Man kan se i jämförelse med bilderna från i våras att det har skett mycket! Det var vackert väder och det var fint att fotografera.

Hisingsbron ska vara klar till Göteborgs jubileum 400 år, under år 2021. Då kommer Götaälvbron vara ersatt av Hisingsbron. Det är intressant att följa om tidsplanen håller! På samma sida som Nordstan, har man nu asfalterat en del av vägbeläggningen. Någon synlig bro över älven finns ännu inte.

Parallellt sker överdäckningen av E-45. Överdäckningen blir nordöst om Götatunneln. Göteborg är under omvandling och mycket sker just vid gullbersvass. Det räcker inte med bara E.-45, Västlänken och Hisingsbron. Här byggs kontorsfastigheter samtidigt.Det räcker inte att bara bygga infrastruktur. Här byggs det kontorsfastigheter samtidigt, bara några meter ifrån Hisingsbron.

 

 

Vid centralstationen och Nils Ericsonplatsen, ett hundratal meter från Hisingsbron sker arbeten med Västlänken. Det mesta kommer att ske under mark. Här kommer regiontågen att ankomma centralstationen Här finns också ett plank. Kommer även det att få konstnärlig utsmyckning?norrifrån.

 

Södra Allègatan i Göteborg 5:e augusti 2019

I början av augusti tog jag en promenad på Södra Allègatan och fotograferade hur det långt man hade kommit med Västlänken. 

Det är trevligt att Trafikverket visar ett gammalt fotografi från år 1901,  hur Feskekyrkan och det gamla Ångköket såg ut. Gamla Ångköket  var ett namn på ett soppkök. Fastigheten revs 1968.

Trafikverket har satt upp plank utmed sträckan Södra Allègatan. Ungdomar mellan 13-30 år får möjlighet att visa sina alster och smycka planket. Det är ett mycket trevligt initiativ! Vill man vara med, så tar man kontakt med Frilagret, som är ett kulturhus mitt i Göteborg. Jag visar några bilder som fanns vid det aktuella tillfället.

Relaterade bilder: