En promenad från Korsvägen till Stenpiren

Jag har uppdaterat hur långt man har kommit med Västlänken i Göteborg.  Här börjar jag på Korsvägen och följer Södra vägen en bit mot Mölndalsvägen och visar tunnelbygget och plank som har satts upp och smyckats.

Därefter fortsätter jag med spårvagnen genom den befintliga tunneln och hamnar på Södra Allèvägen. Jag promenerar vidare mot Rosenlund och jämfört med tidigare bilder därifrån kan man inte direkt se skillnader, trots påtagligt mycket arbeten.

De svarta prickarna visar Korsvägen, Rosenlund och Stenpiren
Kartan visar vart jag har tagit fotografierna från Korsvägen, höger hörn på kartan och från Rosenlund samt Stenpiren.

Slutligen har jag kommit till Stenpiren och Skeppsbron och man ser ytterligare plank som har smyckats färgglatt. Solstolarna finns kvar trots att hösten har anlänt.

Relaterade bilder:

Höghastighetsbana mellan Göteborg och Borås

Trafikverket gör ett omtag i tidigare utredningar av höghastighetsbana mellan Göteborg och Borås. En lokaliseringsutredning  påbörjas efter sommaren.  En cirka 6 mil dubbelspårig järnväDubbelspår i Mölnlycke, här stannar regiontågetg planeras för höghastighetståg och snabba regionaltåg mellan Göteborg och Borås.  Hastigheten blir ca 250 kilometer i timmen. Trafikverket vill  förbättra kommunikationer till Landvetter flygplats och mellan de två största städerna i regionen. När lokaliseringsutredningen är avslutad, ska trafikverket göra en järnvägsutredning.  Det innebär att en byggstart kan ske tidigast om sex år.

Det är många frågor som måste lösas, vilka dragningar av järnvägen som ger bäst nytta och vilken påverkan de kommer ha på omgivningen, samt vilka som kommer att finansiera hela eller delar av banan. Intressant blir att följa om Landvetter södra, som Härryda kommun planerar som nytt samhälle för 25 000 nya invånare, kommer att få en station och hur den kommer att finansieras.

Relaterade bilder:

Begränsad framkomlighet i Göteborg

Här vid centralstationen pågår arbeten med Västlänken

Nu märks alla pågående byggprojekt i trafiken i Göteborg. Göteborgarna uppmanas att samåka och köra andra tider än under rusningstrafiken. Samtidigt som arbetet med Västlänken pågår, sker även flera andra projekt som påverkar trafiken.

Mer information finns under trafikverket, www.trafiken.nu

Nu märks bara”krusningarna på vattenytan”, eftersom även Älvsborgsbron kommer att begränsa trafiken ytterligare och arbetet med Västlänken fortlöper.   Sedan den 25 maj har förberedelser för kommande underhållsarbeten pågått. Från och med den 17 juni  är ett körfält avstängt åt vardera riktning dygnet runt, vilket innebär att bara ett körfält i varje riktning hålls öppna, istället för tre.

Jag tog en promenad i staden den 3 juni och jag visar i bilderna hur problematiskt det är att ta sig fram i staden, såväl för gående, cyklister och fordon, se bildspelet nedan. Hoppas att många uppmärksammar trafikverkets uppmaning om att åka kollektivt eller att försöka köra ändra tider än under rusningstrafiken. Arbetena innerstaden påverkar all annan trafik!

Byggnationen av Hisingsbron går vidare

Bild 1 av 41

Relaterade bilder:

Partille centrum omdanas och nu är Gamla Kronvägen avstängd hela vecka 11

Den här veckan är Gamla Kronvägen i Partille centrum avstängd för trafik. Trafiken omleds via Skulltorpsmotet och nya Yllebron.

Ett höghus byggs i centrum och på dess tak kommer en skulptur att installeras. Det kommer att vara kommunens landmärke. Den har samma form som skulpturerna i rondellerna vid Skulltorpsmotet och Partillemotet. Skulpturerna är skapade av konstnären Gunilla Bergström på Abako arkitektkontor. De ska spegla den pågående utvecklingen av nya Partille centrum som sträcker sig hela vägen från Partille Port i öster via Kyrktorget till kommunhuset och Partille herrgård i väster.

En 65 meter hög kran sätts ihop och reses vid Kyrktorget. Med dess hjälp monteras den befintliga byggkranen ner och därefter används den för att installera skulpturen på Kronhöjdens tak.

Husfasad på en av de nya bostadshusen på Darostomten

I bildgalleriet finns fler bilder på förändringarna i Partille centrum. Förutom höghuset i centrum pågår nybyggnation av bostäder på den gamla Darostomten. De har färgglada fasader och intressanta balkonger upp mot skyn. I Stadsparken, finns flera fina lekplatser, bl a Justin Bäver, för barnen som leker i parken.

Från att ha varit ett trist centrum försöker nu kommunen att göra den färgglad och attraktiv. Sedan ett tag tillbaka är också vägen förbi stationen och Yllebron klara för trafik. Det underlättar trafiken i centrum. se gärna även bilderna från år 2017.


Gamlestaden

Gamlestaden är under stor förändring. Nytt resecentrum har byggts och är nästan färdigställt. DenSerneke bygger resecentrum i Gamlestaden 2017 1 december 2018 invigs Världslitteraturhuset. Det är ett helt nytt hus med böcker på språk från hela världen.Jag visar hur arbetena pågick  under år 2017 och

fram till och med oktober 2018. I bildspelet visa hur Gamlestaden såg ut när byggnationen pågick under 2017 och aktuellt under oktober 2018.

Relaterade bilder:

Åkareplatsen

Resecentrum ÅkareplatsenÅkareplatsens Resecentrum invigdes i juni 2018. Den ersatte flera busslinjer som tidigare körde från Nils Ericson Terminalen, som revs på grund av byggandet av Västlänken. Framkomligheten har kraftigt försämrat20181019Åkareplatsen7s, vilket innebär att trafikkontoret i Göteborg försöker hitta lösningar. Cykelbanan får vänta på att bli färdigställd tills dess.  Det är vanligt att gående och cyklister genar genom resecentrum, förmodligen utan vetskap att det är förbjudet att beträda området.

Bilderna visar hur det såg ut under våren 2017 och hur det ser ut i oktober 2018. Kan det vara möjligt att låta en del bussar att köra ut på Stampgatan och svänga åt vänster? Det innebär att bussar kör på samma sätt som spårvagnen. BildeRivning av parkeringshuset under år mars 2017rna visar att bussarna kör ut mot Polhemsplatsen och kör runt resecentrum och vidare, tex linje 100 som kör mot Korsvägen.

I bildgalleriet finns fler bilder om Åkareplatsen.

 

Relaterade bilder: