Vad händer i Härryda kommun?

Nu var det dags att besöka Mölnlycke för att se hur mycket som är byggt i Mölnlycke fabriker och lite om Bontop projektet i centrum. Det är en uppföljning sedan jag var här sist i januari.

Det var uppehåll i regnet igår och det passade bra för en liten utflykt. Jag blev imponerad av den vackra fasaden på parkeringshuset, som skiftade i olika färger, beroende på hur ljuset faller på glasfasaden. Det är trevligt att man kan skapa en fin arkitektur även på parkeringshus!

Mölnlycke fabriker börjar ta form som ett bostadsområde, men det kommer forfarande att vara en byggarbetsplats några år framöver. De som har flyttat till området, får acceptera att det byggs jämte deras bostäder.

I Långenäs, kan man se stenbrottet i Mölnlycke. Det nedlagda stenbrottet kommer att byggas med 900 bostäder i trä, trästaden Wendelstrand. Ansvariga är Next Step Group och BRA Bygg.

I Mölnlycke centrum har byggnationen av Bontop kommit längre och fasaderna är byggda. Bontop är seniorboende med bostadsrätter och inflyttning blir om ca 1 år.

Sök på Mölnlycke här på sidan så hittar du tidigare inlägg.

Vad händer i Partille och Göteborg; Hisingsbron och Götaälvbron?

Det var ett bra tag sedan som jag skrev och visade bilder. Förutom sommar och resor till andra ställen, så har hemsidan haft tekniska problem som tog väldigt lång tid att åtgärda. Som bloggare är det lugnt att inte behöva skriva varje dag, när det handlar om samhällsutveckling. Förändringarna pågår kontinuerligt, men kan inte alltid synas på bild. De bilder som finns här är tagna den 5 oktober.

Biltema i Partille öppnades i slutet av september. Längre fram mot centrum byggs 500 bostäder och Lidl får också en affärslokal. Framför Arenan byggs bostäder. Än har man inte börjat att bygga det nya badhuset, men det skyltas att det blir ett badhus på den tomma tomten, spännande när det är klart! I tidigare inlägg och i bilder kan man se hur det var tidigare.

I Öjersjö fortgår planeringen av småhus och lägenheter i Gökegården. Just nu pågår forfarande arbetena med väg och vatten.

I Göteborg, har gång- och cykelvägen på Hisingsbrons östra sida öppnats. Det finns bänkar för den som vill vila lite och se på utsikten. Nu är Götaälvbron borta över älven och den rivs från bägge håll.

Nu är Gullbergstunneln öppnad åt bägge håll!

Under förra veckan, mellan den 16-19 mars öppnades Gullbergstunneln successivt för trafiken. Sedan november 2019 var den norrgående tunneln öppen och nu öppnades den södergående.

Riksväg E45 har sänkts ca 6 meter mellan Stadstjänaregatan och Falutorget. Halva sträckan har överdäckats och det är Gullbergstunneln. Tunneln sträcker sig från Nya Hisingsbron till Torsgatan. I framtiden kan det vara aktuellt att överdäcka hela sträckan.

Gullbergstunneln är en förutsättning för att Hisingsbron ska kunna byggas. Nedsänkningen ger också förutsättningar för att man ska kunna bygga ovanpå tunneln. Planen är att både bygga kontor och bostäder.

Marken ovanpå Gullbergstunneln är inte iordninggjord ännu. Enligt trafikverkets information kommer marken att säljas till olika exploatörer som tillsammans med Göteborgs stad kommer att planera hur det ska se ut. Göteborgs kommunstyrelse beslutade den 17 mars att gå vidare med en detaljplan om Gullbergsvass till kommunfullmäktige . Planförslaget omfattar fem högre byggnader, vara den högsta ger möjlighet att bygga ca 36 våningar.

Göteborg kommer sannolikt att omgärdas av många skyskrapor som förändrar den nuvarande stadsbilden rejält! Jag funderar på vad som är hållbart samhällsbyggande i det långa perspektivet. Kommer folk att vilja bo tätt eller flyttar de som har råd och möjligheter till områden närmare naturen? Hur samplanerar man fysiskt hållbart med socialt hållbart och är det ens möjligt?