Västlänken Haga blir kraftigt försenat!

Nu har Trafikverket meddelat att de har sagt upp kontraktet med AGN med omedelbar verkan. Det innebär naturligtvis att även Haga blir kraftigt försenat. Huvudanledningen var växande förseningar och fördyrningar. Mer om detta kan man läsa på Trafikverkets hemsida /https://www.trafikverket.se/vara-projekt/projekt-i-vastra-gotalands-lan/vastlanken/nyheter-for-projekt-vastlanken/2023/januari/trafikverket-haver-kontrakt-med-entreprenor-for-del-av-vastlanken/).

Trots hävningen pågår en del arbeten, tex arkeologiska undersökningar. Trafikverket arbetar för öppna Rosenlundskanalen till 1 april och då ska man kunna åka med Paddan igen. Nu ska Trafikverket upphandla nya entreprenörer och de räknar med förseningar på minst 3 år.

Det var fint väder nu under veckan, så jag passade på med två utflykter till stan för att få lite fina bilder i centrum om Västlänken. När jag var vid Rosenlundskanalen kom en kvinna på permobil och var upprörd över alla jobb som pågår i området. Hon bor i Haga och var uppgiven över att stan var uppgrävd och att hon själv inte kommer att få se staden färdigbyggt. Säkert är många med henne som tycker så! Finalen verkar vara långt borta när både Haga station och Korsvägen inte kommer att bli klara enligt tidsplanen. Vi får hoppas att tidsplanen för Centralen håller. Men tågen kan väl ändå inte köra på Västlänken då? De får väl köra norrut för att komma ut på Västkustbanan?

Mina bilder nedan visar att det praktiskt är omöjligt att komma till någon del av staden som inte är uppgrävd. Jag visar bilder utmed Västlänkens tre blivande stationer och jag hoppas att det ska bli bra när det är klart!

Under sökfunktionen kan man leta efter fler inlägg som handlar om Västlänken under tidigare år. Vill man bara bara se bilder, går det också bra och titta då under rubriken ”Bilder”.

Västlänken Korsvägen blir förmodligen försenat

Den 22 september hörde jag att station Korsvägen kommer att bli försenat och troligtvis kommer den att bli klar i slutet av 2029. Detta var inte första gången som det sades, men nu har man nämnt ett årtal. Frågan är hur det kommer att beröra tågtrafiken på Västlänken? Tidigare har man även talat om riskerna för förseningar vid Hagastation och vid Operan. Naturligtvis innebär det också att budgeten på 20 miljarder spricker.

Den 29 september var det fint höstväder och jag passade på att ta en runda på Korsvägen. Tunnlarna för Västlänken grävs uppifrån och man gjuter i betong i de öppna schakten. Mer om hur arbetet bedrivs kan du läsa på Trafikverkets hemsida https://www.trafikverket.se/vara-projekt/projekt-i-vastra-gotalands-lan/vastlanken/deletapp-korsvagen/#lankar.

Jag har följt Korsvägen sedan 2018 och i sökrutan kan du hitta tidigare inlägg om Korsvägen. Det är en påminnelse om hur det såg ut när man började att bygga. Bilden ovan är från mars 2020.

Bilderna nedan visar arbetena på Korsvägen och det öppna schaktet strax nedanför Liseberg.

2022-07-06 Västlänken och Drömmarnas kaj

Sommaren är full av aktiviteter och vackert väder. Vädret är växlande och inte alltid så bra för fotografering. I början av juli blev det ändå en promenad runt Göteborg. Jag må säga, att det inte är lätt för turister att ta sig fram när staden är uppgrävd och avstängd på många platser. Det kan väl var intressant i sig att se de stora infrastrukturprojekten som pågår!

Det mest intressanta om Västlänken sker i det fördolda under marken och där kan jag inte visa några bilder. Mina bilder ger en inblick i hur besvärligt det är i Göteborg. Men som man brukar säga, den som väntar länge väntar på något gott! Jag hoppas att det blir så!

Nu börjar man skönja alla nya höga hus i Göteborg, som förändrar stadsbilden rejält. Jag promenerade från Haga mot Järntorget och fotograferade det nya hotellet Draken (Hotel Draken) och även Karlatornet på Lindholmen.

Vad händer på Drömmarnas kaj? Kommer inte man kunna få kajplats med betalning? De båtar som är förtöjda har funnits där i flera år och många är i dåligt skick och kan nog inte renoveras. Visst är det bra att kommunen vill förbättra gång- och cykelvägen vid kajen, men det vore fint också att behålla kajen för båtplatser!