Rosenlundsbron skulle stängas den 19 mars, men jag tog en promenad dit och såg att den stängdes först idag, den 1 april! Det inget aprilskämt, se bild 2! Rosenlundsgatan förblir stängd till den 24 september. Trafiken i Haga påverkas avsevärt mycket av de pågående arbetena med Västlänken. Schaktunnlar byggs för att transportera bort massorna från platsen där stationen ska byggas.
Det är besvärligt att ta sig till innerstaden, eftersom fler vägar än Rosenlundsgatan är under byggnation eller reparation.
Den här bilden är tagen den 29 mars , några dagar före avstängning av rosenlundsbron
Här visas Rosenlundsbron. Bron skulle egentligen stängas av för biltrafiken redan den 19 mars men avstängdes den 1 april.
Här pågår schaktarbeten för tunneln.
Haga Parkgatan är en byggarbetsplats
Bilden är tagen från Feskekörka mot Haga Parkgatan
En vy över kanalen
Fin dag för att flanera utmed kajen
Framför Feskekörka pågår ledningarbeten
Förutom Rosenlundsbron är även Vasabron avstängd för reparationer
Den här veckan är Gamla Kronvägen i Partille centrum avstängd för trafik. Trafiken omleds via Skulltorpsmotet och nya Yllebron.
Ett höghus byggs i centrum och på dess tak kommer en skulptur att installeras. Det kommer att vara kommunens landmärke. Den har samma form som skulpturerna i rondellerna vid Skulltorpsmotet och Partillemotet. Skulpturerna är skapade av konstnären Gunilla Bergström på Abako arkitektkontor. De ska spegla den pågående utvecklingen av nya Partille centrum som sträcker sig hela vägen från Partille Port i öster via Kyrktorget till kommunhuset och Partille herrgård i väster.
En 65 meter hög kran sätts ihop och reses vid Kyrktorget. Med dess hjälp monteras den befintliga byggkranen ner och därefter används den för att installera skulpturen på Kronhöjdens tak.
Husfasad på en av de nya bostadshusen på Darostomten
I bildgalleriet finns fler bilder på förändringarna i Partille centrum. Förutom höghuset i centrum pågår nybyggnation av bostäder på den gamla Darostomten. De har färgglada fasader och intressanta balkonger upp mot skyn. I Stadsparken, finns flera fina lekplatser, bl a Justin Bäver, för barnen som leker i parken.
Från att ha varit ett trist centrum försöker nu kommunen att göra den färgglad och attraktiv. Sedan ett tag tillbaka är också vägen förbi stationen och Yllebron klara för trafik. Det underlättar trafiken i centrum. se gärna även bilderna från år 2017.
En solig fredag i mitten av januari tog jag en lång promenad och dokumenterade hur infrastrukturarbetet har fortskridigt i Göteborg. Sammanlag blev den en promenad, med lite kollektivtrafik på ca 5 timmar. Först åkte jag till Gamlestaden och började att promenera på gång- och cykelvägen till Hisingen. Det är fantastiskt att kunna gå till Hisingen på mindre än 15 minuter!
Man kan gå mellan Gamlestaden och Hisingen på 15 minuter, tack vare gång- och cykelvägen
Jag fotograferade från gång- och cykelvägen hur arbetet pågår med Marieholmstunneln, men de stora skillnaderna finns ju under älven, se bilder från Marieholmsförbindelsen.
Vad gör en Baresweep One?
Åtespegling av trappa i Gamlestadens torg
Jag återvände till Gamlestaden och fotograferade reflexerna från trappan på torget och tog en god fikapaus. Därefter var det lite för långt att gå till Centralen och därför valde jag spårvagnen.
En promenad över Götaälvsborgsbron visar att mycket har förändrats sedan jag fotograferade första gången under vintern 2017. Det är intressant att följa utvecklingen och hur det kommer att bli när bron blir klar! Hur kommer trafiken att fungera med en lägre bro än den befintliga?
En liten öppning syns i Götatunneln. så bär såg det ut under avstängningen
Under hösten 2018 var Götatunneln avstängd för trafik på grund av överdäckningen av RV E45. Den öppnades åter i december men arbeten på riksvägen påverkar trafiken i mycket stor utsträckning. På fredagens eftermiddag bildades långa köer på bägge sidor om vägen.
Promenaden gick mot Falutorget, för att se vad har hänt med området där Gasklockan fanns. Det används för tillfället som depå för byggnadsmaterial.
Det förefaller som att där Gasklockan fanns innan rivning, nu används som depå för material
Efter Falutorget tog jag bussen tillbaka mot centrum. Klockan var ca 16 och normalt tar resan ca 5 minuter, men nu tog den ca 30 minuter, längre tid än att gå! Men jag var en aningen trött efter min långa promenad och ansåg mig vara värd att åka bussen tillbaks mot stan.
Eftersom arbeten pågår med överdäckning av RV 45 bildas långa köer vid arbetstidens slut vid Falutorget, som är en parallellväg till RV45 utmed hamnen.
Skymningen lade sig över älven och det var vackert. På avstånd syntes Götaälvsborgsbron och några svanar höll till vid kajkanten.
I bildspelen under sidan ”Bilder” finns fler fotografier och du kan se hur det såg ut under 2017 och hur det har byggts till och med januari 2019.