Nu är Gullbergstunneln öppnad åt bägge håll!

Under förra veckan, mellan den 16-19 mars öppnades Gullbergstunneln successivt för trafiken. Sedan november 2019 var den norrgående tunneln öppen och nu öppnades den södergående.

Riksväg E45 har sänkts ca 6 meter mellan Stadstjänaregatan och Falutorget. Halva sträckan har överdäckats och det är Gullbergstunneln. Tunneln sträcker sig från Nya Hisingsbron till Torsgatan. I framtiden kan det vara aktuellt att överdäcka hela sträckan.

Gullbergstunneln är en förutsättning för att Hisingsbron ska kunna byggas. Nedsänkningen ger också förutsättningar för att man ska kunna bygga ovanpå tunneln. Planen är att både bygga kontor och bostäder.

Marken ovanpå Gullbergstunneln är inte iordninggjord ännu. Enligt trafikverkets information kommer marken att säljas till olika exploatörer som tillsammans med Göteborgs stad kommer att planera hur det ska se ut. Göteborgs kommunstyrelse beslutade den 17 mars att gå vidare med en detaljplan om Gullbergsvass till kommunfullmäktige . Planförslaget omfattar fem högre byggnader, vara den högsta ger möjlighet att bygga ca 36 våningar.

Göteborg kommer sannolikt att omgärdas av många skyskrapor som förändrar den nuvarande stadsbilden rejält! Jag funderar på vad som är hållbart samhällsbyggande i det långa perspektivet. Kommer folk att vilja bo tätt eller flyttar de som har råd och möjligheter till områden närmare naturen? Hur samplanerar man fysiskt hållbart med socialt hållbart och är det ens möjligt?

2021-03-04 Vad händer i Göteborg?

Jo, det händer ganska mycket! Nästa vecka öppnas den nya citytunneln vid Gullbergsvass. Den är mellan Lilla Bommen och Falutorget. Jag återkommer om den i nästa inlägg, men du kan läsa tidigare inlägg den 20 november 2019, Gullbergsvass. Den norra tunneln öppnades den 23 november 2019 och nu är hela tunneln klar för trafik.

Det var riktigt fint väder, fast en aning kyligt i torsdags. Promenaden började på Götaälvbron för at se om det fanns något intressant och nytt att visa om Hisingsbron. Jag nöjer mig med att hänvisa till tidigare inlägg, eftersom allt pågående arbete inte blir bra på bild.

Hisingsbron öppnas i maj för all trafik utom för spårvagnar. Nu bygger man spår mot befintliga spår mot Nordstan och Drottningtorget samt mot Östra Hamngatan, läs Hisingsbrons ramper mot Nordstan och Östra hamngatan tar form.

På Södra Larmgatan nära Biopalatset har en fastighet fått en ”levande fasad” med växter. Det är nog meningen att växterna ska sprida sig så att fasaden fylls.

En fasad med riktiga växter

På Magasinsgatans öde tomt, finns serveringar och möjlighet att äta samt fika utomhus. Många tog tillfället i akt och njöt av solskenet på höger sida, se bilden ovan.

Vid Hagakyrkan pågår stationsbyggnaden vidare och bakom kyrkan, på Vasagatan, har den gamla delen av Handelshögskolan rivits. En ny byggnad kommer att ge fakulteterna möjlighet att utvecklas och en av Västlänkens stationsuppgångar kommer att ligga i byggnaden. Den nya byggnaden beräknas vara klar 2024.

Gamla delen av Handelshögskolan har rivits.

På Järntorget har bygget av Masthuggskajen fortsatt. Jag har tidigare skrivit om det : 2020-10-13 Det händer mycket på Masthuggskajen. Masthuggskajen blir Sveriges första hållbarhetscertifierade stadsdel.  Läs i tidigare inlägg vad det innebär!

Masthuggskajen blir Sveriges första hållbarhetscertifierade stadsdel.

2021-02-09 En vandring i staden för att se nytt om Västlänken

Det är mulet med svagt ljus, rått och blåsigt väder. Vid Gullbergskajen blåser det riktigt rejält! Det är minus 6 grader och när det blåser, känns det mycket kallare!

Vid Gullbergsvass verkar Platinan ha fått klart sin glasfasad. På Hisingsbrons planskilda korsning mot Östra Hamngatan pågår för närvarande inga jobb. Snön yrar där, men jag kan se rälsen som spårvagnarna kommer att köra på. Vi får se om det blir klart i år eller om det blir förseningar.

Det är så himla kallt att fotografera idag, så jag går snabbt till Nils Ericsonterminalen och ser ut genom fönstret längst bort, vad som händer där.

För att värma mig lite mer, passerar jag genom Nordstan och kommer till Brunnsparken. Här är det populärt att ta selfie vid det röda Hjärtat, mot Lejontrappan. Jag går vidare mot kanalen och ser att vattnet har frusit. Det blir några bilder, från Södra Hamngatan mot Tyskbron, men de skulle nog göra sig bättre på kvällen när belysningen är på. Jag får åka tillbaks en annan kväll!

Nu promenerar jag mot Hagakyrkan och ser ett väldigt stort träd i Nya Allén som har stöttats upp. Kan det vara en Alm eller en Bok? Kan den vara Kärleksalmen?Jag hoppas att den får vara kvar!

Nedanför Hagakyrkan pågår fortsatta arbeten med station Haga. Sprängkullsgatan är sedan tidigare avstängd för trafik, se bilden ovanför rubriken.

Nu är händerna väldigt kalla och jag drar mig för att byta objektiv. Det får bli som det blir! Tillbaks mot bilen på Gullbergskajen passerar jag Stenpiren och Lilla Bommen. Älven flyter klart, men även en del isflak flyter mot havet. Den sista bilden blir mot Lilla Bommen och Läppstiftet. Bakom Götaälvbron syns Hisingsbrons Pyloner trona mot himlen.