Detaljplanen för centralstationen är på väg till kommunfullmäktige. Pressbyrån på Korsvägen rivs.

Byggnadsnämnden har godkänt detaljplanen för centralstionen i oktober och nu är den på väg till kommunfullmäktige för att antas. Planen kommer att förändra centralstationen i mycket stor omfattning. Framförallt mot Nordstan, Gullbergsvass och bakom Regionens hus.

Själva gamla Centralstationen är ett byggnadsminne sedan 1 januari 2001. Tidigare var stationen statligt ägt och var byggnadsminne sedan 21 augusti 1986. Det innebär att man inte kan förändra eller renovera byggnaden hur som helst. Men vad kommer att hända med perrongerna, blir de kvar eller får de ett annat utseende? För de nationella tågen kommer centralstationen fortfarande vara en säckstationen och kanske plattformarna och perrongerna får vara kvar som de är?

Det händer också mycket på Korsvägen. Den nya vänthallen har tagits i bruk och Pressbyrån har flyttat in där och den gamla rivs. Bakom och vid sidan om vänthallen kan man följa arbetet med Västlänken Korsvägen.

2020-10-01 Nu kör spårvagnarna igen förbi Hagakyrkan

Jag skulle på stan och träffa en vän, så det passade utmärkt att passera Hagakyrkan för att se spårvagnarna köra på de nya spåren. Den nya spårvagnen såg jag inte. Spåren är permanenta och kommer att finnas kvar även när Haga station är klar. Det var ett avbrott under sommaren och spårvagnarna körde en annan väg. Hållplatsen Hagakyrkan var inställd.

Innanför arbetsområdet har man gjutit och något sticker upp ovanför marken, kan det vara en del av byggnaden eller blivande trappor?

När jag hade tillräckligt med bilder från Haga, fortsatte jag mot Järntorget. På Järntorgsgatan rev man fortfarande 1800-tals huset( läs här: Efter regn kommer sol, en promenad kring västlänken).

Snart finns inget kvar! Sverigehuset ska bygga ett 60-tal bostadsrätter tillsammans med Gulin Fastigheter. Det blir intressant att se hur området förändras!

Efter promenaden blev det räkmacka och ett glas vin tillsammans med kompisen. Vädret tillät att man fortfarande kunde fika ute.

En promenad i Västlänkens spår (2020-09-15)

Under veckan var det fint väder och jag promenerade utmed Västlänkens arbeten. Jag steg av bussen vid Nordstan. Vi var några resenärer och en del hade ansiktsmask för att skydda sig mot covid-19. Jag undrar vilken nytta det gör, när man tar av och på den och lägger den i fickan efter avstigning!

För några månader sedan har Nils Ericsonterminalen mot Lilla Bommen rivits (se tidigare inlägg). Man bygger den nya terminalen för Västlänken centralen. Jag kunde se genom fönstret på terminalen hur grävningarna pågår.

Från centralstationen mot Lilla Bommen är det ett grönt plank hela vägen och västra etableringen är dold bakom. Men jag fick en inblick från Postterminalen mot centralen, gula tvärstag.

Vid Nordstan mot Operan har vakterna paus och tittar mest i sina mobiler. Arbetena har kommit långt, man har gjutit ett tunneltak för att gräva ut tunneln under till Västlänken. Marken ska återställas och lämnas till Göteborgs stad.

Mellan St. Eriksgatan och Operan går Västlänken i tunnel mot Kvarnberget. Här har man lagt ledning genom luften för att kunna gräva tunneln under marken. Tunneln går vidare mot Stenpiren. Jag tror att man snart inte kommer att kunna se mycket om Västlänken ovan jord. Från Kvarnberget har man en fin vy mot Lindholmens kranar.

Från Kungshöjd kan man se ner mot Västlänken Haga och man har fina vyer mot Skansen Kronan och utsikt mot Liseberg och Gothia Towers. Jag promenerar ner för trapporna och kommer till Rosendalskanalen. Vad trevligt att se två paddlare på kanalen mot Götaälv!

I Haga gjuter man också taket till tunneln för Västlänken. Nu bygger man en tillfällig väg mellan Hagakyrkan och Smyrnakyrkan, eftersom passagen mellan Hagakyrkan och tunneln stängs i oktober.

På Korsvägen är det nya resecentrumet klart och som ska invigas i september . Resecentrumet är tillfälligt tills att Västlänken Korsvägen är färdigbyggt. Det kommer att innehålla en ny Västtrafikbutik och servicecenter. Pressbyrån ska att flyttas dit. Nya busshållplatser har byggs på Korsvägen under sommaren och en del bussar har fått nya resvägar. Det blev en tre timmars lång promenad och jag fick vila på bussen från Korsvägen.