Höghastighetsbana mellan Göteborg och Borås

Trafikverket gör ett omtag i tidigare utredningar av höghastighetsbana mellan Göteborg och Borås. En lokaliseringsutredning  påbörjas efter sommaren.  En cirka 6 mil dubbelspårig järnväDubbelspår i Mölnlycke, här stannar regiontågetg planeras för höghastighetståg och snabba regionaltåg mellan Göteborg och Borås.  Hastigheten blir ca 250 kilometer i timmen. Trafikverket vill  förbättra kommunikationer till Landvetter flygplats och mellan de två största städerna i regionen. När lokaliseringsutredningen är avslutad, ska trafikverket göra en järnvägsutredning.  Det innebär att en byggstart kan ske tidigast om sex år.

Det är många frågor som måste lösas, vilka dragningar av järnvägen som ger bäst nytta och vilken påverkan de kommer ha på omgivningen, samt vilka som kommer att finansiera hela eller delar av banan. Intressant blir att följa om Landvetter södra, som Härryda kommun planerar som nytt samhälle för 25 000 nya invånare, kommer att få en station och hur den kommer att finansieras.

Vändspåret i Alingsås ska bidra till snabbare tågtrafik

Sedan några månader tillbaka är vändspåret i Alingsås färdigställt. Resenärer som åker tåg mot Göteborg, tar tåget på den södra sidan om järnvägen istället för som tidigare vid terminalen. Bussarna avgår fortfarande därifrån.

De två vändspåren för pendeltågen har placerats mellan de spår som används av passerande tåg. Det innebär att de inte behövs minska farten på grund av att pendeltågen vänder på ett mittplacerat spår. Med de åtgärder hoppas man att bl a att pendlingsmöjligheterna förbättras.

Så här såg det ut vid stationen år 2017