2021-06-18 Nu väntar vi på att Hisingsbron blir helt klar!

Vädret var en aning ostadigt i måndags, en aning mulet och senare kom regnet. Det var ett bra tillfälle, att se förändringarna i trafiken när spårvagnarna slutar köra över Götaälvbron och ersättas av bussar. Nu rivs den delen av Götaälvbron där det sista lyftspannet ska monteras på Hisingsbron, för att bron ska bli klar för spårtrafiken mot Östra Hamngatan. Den 16 augusti ska det vara klart.

Jag promenerade från Centralstationen och såg hur det ser ut vid Nordstan, där det byggs nya hållplatser för bussar och spårvagnar som kör till och från Hisingen. Bort mot Nils Ericsonplatsen i riktning mot Gullbergsvass är marken nu täckt och arbetena fortgår där vi inte kan se speciellt mycket nytt.

På Hisingsbron mot Östra Hamngatan pågår spårarbetena och spårvagnarna kör inte längre där. Från Lilla Bommen ser man att Götaälvbron rivs så Hisingsbron att kan anslutas med det sista lyftspannet.

Jag fortsatte min promenad mot Haga och tog några bilder där också. Arbetet med Västlänken pågår numera mycket under marknivå och det blir inga intressanta bilder att visa ovan mark. Det blir spännande när det blir klart!

Himlen mörknade och jag tog mig till Korsvägen för att åka hem. Liseberg har öppnat för säsongen och jag hörde skrik av skräck och glädje därifrån . Det var inte lika ljudligt som det brukar, eftersom antalet sökande är begränsat. Hoppas att de har roligt och att köerna inte är så långa som de brukar!

2021-05-24 En promenad utmed Västlänkens stationsområde och på Hisingsbron

Nu var det dags för mig att ta en uppdaterad promenad runt stationsområdet. Jag missade invigningen av Hisingsbron, eftersom jag drabbades av Covid. Egentligen gjorde det inte så mycket, Hisingsbron är ju inte färdigbyggd än!

Vid Nils Ericsonplatsen byggs det för fullt, spår som kommer ner från Hisingsbron mot Nordstan och längst bort vid terminalen mot Gullbergsvass var marken åter täckt. Under Skansen Lejonet har man byggt en tunnel som förbinder Västlänken från Olskroken mot centralen. Från Skansen Lejonet har man också bra vy mot Gullbergsvass. Nu är det mest betong, men här kommer Göteborgs stad att bygga verksamheter och bostäder.

En promenad uppför bron är mycket lättare än att promenera på den gamla Götaälvbron, eftersom Hisingsbron är lägre och mer långsträckt. Endast den norra gång- och cykelbanan är öppen än så länge. Bussar och spårvagnar kör fortfarande på Götaälvbron. För att spårvagnarna ska kunna köra på Hisingsbron, måste Götaälvbron rivas så att Hisingsbrons körbanor kan fogas samman mot Östra Hamngatan.

I Gullbergsvass, granne med den nya fastigheten Platinum, som är klar utvändigt, rivs Skanska fastigheter och byggmaterial härifrån kommer att återvinnas. Vad blir det här istället? Hänger det ihop med den antagna detaljplanen att bygga verksamheter och bostäder i Gullbergsvass?

Jag promenerade också mot Kvarnberget och tittade ner mot tunneln som kommer att gå under. För tillfället var gropen vattenfylld. Jag kunde läsa här att det har pågått en del intressanta arkeologiska utgrävningar, som ger en bild av hur de tidiga göteborgarna levde.

Ta gärna själva en promenad, om ni bor i närområdet! Men det går lika bra att titta på bildspelet här!

Sist, men inte minst, många gratulationer till Göteborg som fyller 400 år den 4 juni!

2021-03-04 Vad händer i Göteborg?

Jo, det händer ganska mycket! Nästa vecka öppnas den nya citytunneln vid Gullbergsvass. Den är mellan Lilla Bommen och Falutorget. Jag återkommer om den i nästa inlägg, men du kan läsa tidigare inlägg den 20 november 2019, Gullbergsvass. Den norra tunneln öppnades den 23 november 2019 och nu är hela tunneln klar för trafik.

Det var riktigt fint väder, fast en aning kyligt i torsdags. Promenaden började på Götaälvbron för at se om det fanns något intressant och nytt att visa om Hisingsbron. Jag nöjer mig med att hänvisa till tidigare inlägg, eftersom allt pågående arbete inte blir bra på bild.

Hisingsbron öppnas i maj för all trafik utom för spårvagnar. Nu bygger man spår mot befintliga spår mot Nordstan och Drottningtorget samt mot Östra Hamngatan, läs Hisingsbrons ramper mot Nordstan och Östra hamngatan tar form.

På Södra Larmgatan nära Biopalatset har en fastighet fått en ”levande fasad” med växter. Det är nog meningen att växterna ska sprida sig så att fasaden fylls.

En fasad med riktiga växter

På Magasinsgatans öde tomt, finns serveringar och möjlighet att äta samt fika utomhus. Många tog tillfället i akt och njöt av solskenet på höger sida, se bilden ovan.

Vid Hagakyrkan pågår stationsbyggnaden vidare och bakom kyrkan, på Vasagatan, har den gamla delen av Handelshögskolan rivits. En ny byggnad kommer att ge fakulteterna möjlighet att utvecklas och en av Västlänkens stationsuppgångar kommer att ligga i byggnaden. Den nya byggnaden beräknas vara klar 2024.

Gamla delen av Handelshögskolan har rivits.

På Järntorget har bygget av Masthuggskajen fortsatt. Jag har tidigare skrivit om det : 2020-10-13 Det händer mycket på Masthuggskajen. Masthuggskajen blir Sveriges första hållbarhetscertifierade stadsdel.  Läs i tidigare inlägg vad det innebär!

Masthuggskajen blir Sveriges första hållbarhetscertifierade stadsdel.