En promenad från Korsvägen till Stenpiren

Jag har uppdaterat hur långt man har kommit med Västlänken i Göteborg.  Här börjar jag på Korsvägen och följer Södra vägen en bit mot Mölndalsvägen och visar tunnelbygget och plank som har satts upp och smyckats.

Därefter fortsätter jag med spårvagnen genom den befintliga tunneln och hamnar på Södra Allèvägen. Jag promenerar vidare mot Rosenlund och jämfört med tidigare bilder därifrån kan man inte direkt se skillnader, trots påtagligt mycket arbeten.

De svarta prickarna visar Korsvägen, Rosenlund och Stenpiren
Kartan visar vart jag har tagit fotografierna från Korsvägen, höger hörn på kartan och från Rosenlund samt Stenpiren.

Slutligen har jag kommit till Stenpiren och Skeppsbron och man ser ytterligare plank som har smyckats färgglatt. Solstolarna finns kvar trots att hösten har anlänt.

Relaterade bilder:

Södra Allègatan i Göteborg 5:e augusti 2019

I början av augusti tog jag en promenad på Södra Allègatan och fotograferade hur det långt man hade kommit med Västlänken. 

Det är trevligt att Trafikverket visar ett gammalt fotografi från år 1901,  hur Feskekyrkan och det gamla Ångköket såg ut. Gamla Ångköket  var ett namn på ett soppkök. Fastigheten revs 1968.

Trafikverket har satt upp plank utmed sträckan Södra Allègatan. Ungdomar mellan 13-30 år får möjlighet att visa sina alster och smycka planket. Det är ett mycket trevligt initiativ! Vill man vara med, så tar man kontakt med Frilagret, som är ett kulturhus mitt i Göteborg. Jag visar några bilder som fanns vid det aktuella tillfället.

Relaterade bilder:

Begränsad framkomlighet i Göteborg

Här vid centralstationen pågår arbeten med Västlänken

Nu märks alla pågående byggprojekt i trafiken i Göteborg. Göteborgarna uppmanas att samåka och köra andra tider än under rusningstrafiken. Samtidigt som arbetet med Västlänken pågår, sker även flera andra projekt som påverkar trafiken.

Mer information finns under trafikverket, www.trafiken.nu

Nu märks bara”krusningarna på vattenytan”, eftersom även Älvsborgsbron kommer att begränsa trafiken ytterligare och arbetet med Västlänken fortlöper.   Sedan den 25 maj har förberedelser för kommande underhållsarbeten pågått. Från och med den 17 juni  är ett körfält avstängt åt vardera riktning dygnet runt, vilket innebär att bara ett körfält i varje riktning hålls öppna, istället för tre.

Jag tog en promenad i staden den 3 juni och jag visar i bilderna hur problematiskt det är att ta sig fram i staden, såväl för gående, cyklister och fordon, se bildspelet nedan. Hoppas att många uppmärksammar trafikverkets uppmaning om att åka kollektivt eller att försöka köra ändra tider än under rusningstrafiken. Arbetena innerstaden påverkar all annan trafik!

Byggnationen av Hisingsbron går vidare

Bild 1 av 41

Relaterade bilder:

Lisebergshallen rivs nu för bygget av Västlänken

Strax före jul tog jag fotografier på Lisebergshallen innan rivningen påbörjades. Det fanns ännu inga synliga tecken på rivningen. Folk köade in till Lisebergs aktiviteter och julbord.

Gångvägen från Korsvägen till Liseberg är avstängd pga pågående arbeten vid Korsvägen och Världskulturmuseet. En del av bilvägen har tagits i anspråk för de gående. Det är ett enda kaos vid Korsvägen, bilar, bussar, spårvagnar, cyklister och gående konkurrera om att ta sig fram.

Efter nyår var jag åter utanför Liseberg och då har nu rivningen av hallen påbörjats.

I bildgalleriet finns bilder på hur det var både före och efter helgerna. Titta gärna även på bilderna om pågående arbeten med Västlänken. Jag berättar mer om Västlänken i kommande inlägg.

Relaterade bilder:

Västerås har valts som den näst fulaste staden i Sverige

I Arkitektupproret på Facebook röstades Västerås som den näst fulaste staden i Sverige i oktober 2018.

Västerås har varit ett typexempel i samhällsplaneringen på hur en stad förändras när gamla fastigheter rivs.

Jag är uppvuxen i Västerås och kommer ihåg när den skulle bli en av Sveriges mest moderna städer. De gamla byggnaderna i centrum revs och ersattes med varuhus. Gågator byggdes och uppvärmes på vintern med värmeslingor. Det var före oljekrisen på 1970-talet.

Dessförinnan hade Västerås fått ett fint fjärrvärmeverk, som skulle se till att luften blev renare. Gång- och cykelvägar byggdes.

Västerås var framförallt en arbetarstad med många anställda inom industrin. ASEA och Metallverken dominerade. När fabriksvisslan tjöt, åkte arbetarna på cykel till och från jobben. Cykelstatyn på Stora torget är en mycket fin symbol för vad Västerås var förr!

Numera finns varken ASEA, Metallverken eller de stora varuhusen kvar! Centrum har urlakats på kunder efter att Erikslund 2011 blev den stora shopping magneten. Shoppingcentret är beläget utanför staden och trots att det finns kollektivtrafik, kör de flesta bil. Parkeringsytorna är många och stora.

Att staden har utnämts som den näst fulaste, kanske det inte är värst? Däremot är det tråkigt med ett utdöende centrum! Kan det möjligen vara så att Västerås är förutseende att näthandeln kommer att ta över och att andra besöksnäringar behöver finnas i centrum?

Jag visar bilder på ett folktomt centrum i mitten av december när julhandeln pågår. Istället är det desto fler som besöker Erikslund. Bilderna 10-14 visar Kyrkbacken, som är en stadsdel mitt i centrum, beläget norr om Domkyrkan och Rudbeckianska gymnasiet. Kyrkbacken är en av Västerås äldsta stadsdelar och fasaderna är bevarade som de såg ut under 1700-talet.

Relaterade bilder:

Åkareplatsen

Resecentrum ÅkareplatsenÅkareplatsens Resecentrum invigdes i juni 2018. Den ersatte flera busslinjer som tidigare körde från Nils Ericson Terminalen, som revs på grund av byggandet av Västlänken. Framkomligheten har kraftigt försämrat20181019Åkareplatsen7s, vilket innebär att trafikkontoret i Göteborg försöker hitta lösningar. Cykelbanan får vänta på att bli färdigställd tills dess.  Det är vanligt att gående och cyklister genar genom resecentrum, förmodligen utan vetskap att det är förbjudet att beträda området.

Bilderna visar hur det såg ut under våren 2017 och hur det ser ut i oktober 2018. Kan det vara möjligt att låta en del bussar att köra ut på Stampgatan och svänga åt vänster? Det innebär att bussar kör på samma sätt som spårvagnen. BildeRivning av parkeringshuset under år mars 2017rna visar att bussarna kör ut mot Polhemsplatsen och kör runt resecentrum och vidare, tex linje 100 som kör mot Korsvägen.

I bildgalleriet finns fler bilder om Åkareplatsen.

 

Relaterade bilder: