Publicerad den

Besök hos östra etableringen, Västlänken december 2019

Jag beskriver mycket kort om  östra etableringen, som förväntas bli klar år 2024.  Det finns inget som just nu pekar på att det ska uppstå förseningar. Den som är intresserad av mer fakta kan läsa om Västlänken på Trafikverkets hemsida.

Här visas Östra etableringens omfattning, som sträcker sig från Skanset Lejonet till Sankt Erikgsgatan, och Lilla Bommen.Västlänken är uppdelat i tre områden, varav östra etableringen /deletapp Centralen är den som är mellan Olskroksmotet i öst från Skanset Lejonet till Stenpiren i väst. Projektet omfattar en ny bro överE6 i öster, ett järnvägstråg, en bergtunnel genom Gullberget, betongtunnel i lera, samt den underjordisk stationen Centralen och betongtunnel fram till Göteborgsoperan.

Östra etableringen är komplext, eftersom det finns mycket arkeologiska fynd i Gullbergsvass och omfattande järnvägsspår som ska sammankopplas och byggas om, vilket också påverkar broar och tunnlar för biltrafik och gång-cykeltrafik.  Marken består framförallt av lera, vilket kräver ny teknik och pålning. Spåren i Olskroken ska passera genom tunnel under Skanset Lejonet, spår flyttas vid postterminalen, tunnlar byggs under centralstationen, spår passerar ovanför lastkajen till Nordstan och ovanför Götatunneln osv… 

Västlänken byggs med fyra spår vid station Centralen.  Under år 2018 kom ett besked om att samtliga stationer, även Haga och Korsvägen kommer att ha fyrspårsstationer redan från start. (Uppgiften har redigerats med hjälp av en uppmärksam följare.)

Vid den arkeologisk utgrävningen hittade man ett okänt rum under Skansen Lejonet. Rummet har täckts med massor, för att skyddas under projekteringen och kommer att tas fram efter att Västlänken är färdigbyggd och kunna besökas av allmänheten. En park kommer att byggas utan biltrafik runt fästningen. Ovanför Västlänken bygger man ihop staden med bostäder och arbetsplatser från Nordstan till hamnen.

En dag när jag var vid östra etableringen, mötte jag arbetsmiljöansvarig för etableringen, som frågade varför jag fotograferade. Runt Västlänken finns numera vakter, eftersom jobbarna har blivit hotade av motståndare till Västlänken.  Det blev sen eFörberedelse för bottenplatta och snart ska det gjutas.n inbjudan att få komma in på området för att se och få berättas hur arbetet fortlöper. Mycket från besöket och runt omkring etableringen finns  i bildspelet, även med text.

 

Relaterade bilder:

Publicerad den

Spårbyte i Olskroken mellan den 17 oktober och 3 november

Mellan den 17 oktober och 3 november pågick dygnet runt arbeten med planskildhet för järnvägsspårUnder perioden 17 oktober till den 3 november har spårbyte skett i Olskroken. Arbetena skedde dygnet runt  på järnvägssträckan från gångbron mellan Gamlestaden och Bagaregården till Röde Orm. De boende i närheten som blev störda av arbetena fick erbjudande om ersättningsboende.

I bilderna visar jag arbetena under dagtid och kväll från olika områden runt Röde Orm. Eftersom Fåfängans gångbro över E-20 var avstängd, var det inte enkelt att komma nära spårarbetena. Bilderna är tagna från Bagaregården och från Gamlestaden.

Gamlestaden  växer och nya bostäder byggs utmed Säveån. Tre färgglada bostadshusen står precis intill Säveån där de flesta av lägenheterna har direkt utsikt över vattnet. Snart är det dags för inflyttning. Läget är förträfflig, alldeles nära en hållplats och några minuters väg till Göteborgs centrum.

Relaterade bilder: