Västlänkens arbeten sker nu under marken

Snön föll för första gången denna vinter i Göteborg. Det var rätt grådisigt och kallt. Vid Centralstationen stod vakterna och frös vid ingången till Nordstans Lastgatan. Några arbetsfordon var i rörelse, men i övrigt såg man inte mycket till aktiviteter. Numera pågår mycket under mark.

Trafikverket berättar och visar i länken nedan vad som pågår under hösten 2023. En del arbeten har kommit längre efter det, bla servicetunneln mellan Haga och Korsvägen, som möttes under Landala torg den 13 november.

På Korsvägen är det färdigsprängt. Schaktet är 20 meter djupt och 60 meter brett och är 140 meter långt. Det är en del av Korsvägens station.

https://www.trafikverket.se/vara-projekt/projekt-i-vastra-gotalands-lan/vastlanken/

Den 23 november hade P4 Göteborg ett inslag om att Trafikverket lånar pengar till västlänken-projektet från infrastruktursamarbetet Västsvenska paketet. Orsaken är att pengarna till västlänken tar slut i början av nästa år. Det finns inget avtal om hur fördyringar ska hanteras. Senast i februari måste parterna i Västlänken, Staten, Västra Götalandsregionen och Göteborgs stad komma överens om hur fördyringen av projektet ska hanteras. Kostnadsökningarna beräknas till drygt 30%

https://sverigesradio.se/artikel/avtalsmissen-trafikverket-tvingas-lana-pengar-av-sig-sjalva

I Haga står arbetet still. För närvarande pågår underhållsarbete och bevakning av området. Trafikverket tror att arbetet kommer igång med ny entreprenör under första kvartalet 2024.

Under första halvåret 2024 kommer upphandlingen av tillverkare av Konstverket bLINK vara klar. Konstverket är en del i konstprogrammet Kronotopia, som togs fram 2016 av Trafikverket, Statens Konstråd, mfl. Programmet presenterar den övergripande konstnärliga visionen av Västlänken. bLINK kommer att finnas vid Olskrokens planskildhet. Konstverket kommer att vara färdigt tidigast 2026. Konstnären är Katharina Grosse.

Relaterade bilder:

Västlänken Haga blir kraftigt försenat!

Nu har Trafikverket meddelat att de har sagt upp kontraktet med AGN med omedelbar verkan. Det innebär naturligtvis att även Haga blir kraftigt försenat. Huvudanledningen var växande förseningar och fördyrningar. Mer om detta kan man läsa på Trafikverkets hemsida /https://www.trafikverket.se/vara-projekt/projekt-i-vastra-gotalands-lan/vastlanken/nyheter-for-projekt-vastlanken/2023/januari/trafikverket-haver-kontrakt-med-entreprenor-for-del-av-vastlanken/).

Trots hävningen pågår en del arbeten, tex arkeologiska undersökningar. Trafikverket arbetar för öppna Rosenlundskanalen till 1 april och då ska man kunna åka med Paddan igen. Nu ska Trafikverket upphandla nya entreprenörer och de räknar med förseningar på minst 3 år.

Det var fint väder nu under veckan, så jag passade på med två utflykter till stan för att få lite fina bilder i centrum om Västlänken. När jag var vid Rosenlundskanalen kom en kvinna på permobil och var upprörd över alla jobb som pågår i området. Hon bor i Haga och var uppgiven över att stan var uppgrävd och att hon själv inte kommer att få se staden färdigbyggt. Säkert är många med henne som tycker så! Finalen verkar vara långt borta när både Haga station och Korsvägen inte kommer att bli klara enligt tidsplanen. Vi får hoppas att tidsplanen för Centralen håller. Men tågen kan väl ändå inte köra på Västlänken då? De får väl köra norrut för att komma ut på Västkustbanan?

Mina bilder nedan visar att det praktiskt är omöjligt att komma till någon del av staden som inte är uppgrävd. Jag visar bilder utmed Västlänkens tre blivande stationer och jag hoppas att det ska bli bra när det är klart!

Under sökfunktionen kan man leta efter fler inlägg som handlar om Västlänken under tidigare år. Vill man bara bara se bilder, går det också bra och titta då under rubriken ”Bilder”.

Relaterade bilder:

2022-09-22 Karlatornet är nu Nordens högsta byggnad

Nu har Karlatornet passerat Turning Torso i höjd och är Nordens högsta byggnad med nuvarande 293 meter. Karlatornet har blivit med 61 våningar och ytterligare 12 våningar ska byggas på innan tornet blir 245 meter högt.

Under mars nästa år räknar man med att alla våningarna ska vara byggda och i slutet av nästa år kommer de första boenden att flytta in. Nu är ca 480 lägenheter sålda. Det finns 600 lägenheter från våning 5 till 73. Lägenheterna delas in i fyra bostadsrättsföreningar baserat på våningsplan. Topplägenheten, som är den dyraste har Ola Serneke själv köpt.

Men på toppen planeras en utsiktsterass som kommer att vara öppen för allmänheten. Det blir spännande!

Bilderna är tagna från Ramberget och från Skansen Lejonet, vid solnedgången.

Relaterade bilder: