Publicerad den

Västlänken Centralen från ovan!

För två veckor sedan promenerade jag med min kamera i stan och funderade på hur jag skulle kunna visa något nytt, som inte allmänheten ser bakom staketen. Jag har ingen drönare och jag tittade högt upp för att se vad som kunde vara möjligt.

Det blev några bilder uppifrån! Här ser man att tunneln håller på att täckas med tak. Trafikverket hade pressträff den 11 april och sa att den ursprungliga planen för västlänken Centralen håller. ”I december 2026 kommer delar av Västlänken stå färdig, då Station Centralen öppnas som en så kallad säckstation med fyra spår där tågen kan vända. 
Den del av Västlänken som kommer stå klar 2026 sträcker sig från E6:an i Olskroken in i Centralenområdet och genom Kvarnberget. Den inkluderar fyra nya järnvägsspår och en helt ny station.”https://via.tt.se/pressmeddelande/3435991/bilder-i-samband-med-presstraff-goteborg-central?publisherId=44450&lang=sv. Här är en illustration på hur stationen Centralen kommer att bli.

I nästa bild visar jag att Västlänken Centralen och Kvarnberget har blivit ett. Den 22 mars berättade trafikverket att de drog upp spontplankor som skiljt deletapp Centralen och deletapp Kvarnberget åt. https://www.trafikverket.se/vara-projekt/projekt-i-vastra-gotalands-lan/vastlanken/nyheter-for-projekt-vastlanken/2024/mars/milstolpe-for-vastlanken-nu-mots-centralen-och-kvarnberget/.

I galleriet nedan finns fler intressanta bilder om Västlänken Centralen:

Relaterade bilder:

Publicerad den

Västlänken ovan mark, från Olskroken till Korsvägen

Det var väldigt länge sedan som jag följde upp vad som händer med Västlänken. Nu var det dags! Jag har läst och sett att det finns intressanta platser att dokumentera ovan mark. Det hade varit roligt att få följa med på en tur i tunnlarna, men det är få förunnat!

Det var tidig förmiddag och dimman låg över älven. Jag klättrade upp för en bergknalle i Olskroken, för att visa hela Olskroksbron, som nu är sammangjuten. Sen körde jag till Skansen Lejonet, vilket inte var helt enkelt att hitta dit. Gps:en var inte uppdaterad och gav felaktiga instruktioner. Från Skansen Lejonet ser man tunnelingången, som fortsätter in under berget.

I Östra entreprenaden är schakten täckta, även mycket vid Centralstationen och i Haga. I Haga är Rosenlundskanalen öppen igen. Hoppas att Paddan kan börja köra där i mars! När man passerar Rosenlundsbron, hör man ett brummande. Det ska vara ett bergtroll som har fått ett tillfälligt boende där!

Nedanför Sankt Eriksgatan, vid Operan och vid Korsvägen är schakten öppna och aktiviteterna är inte lika många som vid stationsområdet och vid Olskroken.

Vill du veta mer, så titta på bilderna här och läs mer :

Relaterade bilder:

Publicerad den

Västlänkens arbeten sker nu under marken

Snön föll för första gången denna vinter i Göteborg. Det var rätt grådisigt och kallt. Vid Centralstationen stod vakterna och frös vid ingången till Nordstans Lastgatan. Några arbetsfordon var i rörelse, men i övrigt såg man inte mycket till aktiviteter. Numera pågår mycket under mark.

Trafikverket berättar och visar i länken nedan vad som pågår under hösten 2023. En del arbeten har kommit längre efter det, bla servicetunneln mellan Haga och Korsvägen, som möttes under Landala torg den 13 november.

På Korsvägen är det färdigsprängt. Schaktet är 20 meter djupt och 60 meter brett och är 140 meter långt. Det är en del av Korsvägens station.

https://www.trafikverket.se/vara-projekt/projekt-i-vastra-gotalands-lan/vastlanken/

Den 23 november hade P4 Göteborg ett inslag om att Trafikverket lånar pengar till västlänken-projektet från infrastruktursamarbetet Västsvenska paketet. Orsaken är att pengarna till västlänken tar slut i början av nästa år. Det finns inget avtal om hur fördyringar ska hanteras. Senast i februari måste parterna i Västlänken, Staten, Västra Götalandsregionen och Göteborgs stad komma överens om hur fördyringen av projektet ska hanteras. Kostnadsökningarna beräknas till drygt 30%

https://sverigesradio.se/artikel/avtalsmissen-trafikverket-tvingas-lana-pengar-av-sig-sjalva

I Haga står arbetet still. För närvarande pågår underhållsarbete och bevakning av området. Trafikverket tror att arbetet kommer igång med ny entreprenör under första kvartalet 2024.

Under första halvåret 2024 kommer upphandlingen av tillverkare av Konstverket bLINK vara klar. Konstverket är en del i konstprogrammet Kronotopia, som togs fram 2016 av Trafikverket, Statens Konstråd, mfl. Programmet presenterar den övergripande konstnärliga visionen av Västlänken. bLINK kommer att finnas vid Olskrokens planskildhet. Konstverket kommer att vara färdigt tidigast 2026. Konstnären är Katharina Grosse.

Relaterade bilder: