Västlänken Korsvägen blir förmodligen försenat

Den 22 september hörde jag att station Korsvägen kommer att bli försenat och troligtvis kommer den att bli klar i slutet av 2029. Detta var inte första gången som det sades, men nu har man nämnt ett årtal. Frågan är hur det kommer att beröra tågtrafiken på Västlänken? Tidigare har man även talat om riskerna för förseningar vid Hagastation och vid Operan. Naturligtvis innebär det också att budgeten på 20 miljarder spricker.

Den 29 september var det fint höstväder och jag passade på att ta en runda på Korsvägen. Tunnlarna för Västlänken grävs uppifrån och man gjuter i betong i de öppna schakten. Mer om hur arbetet bedrivs kan du läsa på Trafikverkets hemsida https://www.trafikverket.se/vara-projekt/projekt-i-vastra-gotalands-lan/vastlanken/deletapp-korsvagen/#lankar.

Jag har följt Korsvägen sedan 2018 och i sökrutan kan du hitta tidigare inlägg om Korsvägen. Det är en påminnelse om hur det såg ut när man började att bygga. Bilden ovan är från mars 2020.

Bilderna nedan visar arbetena på Korsvägen och det öppna schaktet strax nedanför Liseberg.

2022-09-08 En promenad från Nordstan mot Järntorget

Som vanligt, kommer mina inlägg oregelbundet. Men som sagt, infrastruktur och byggnation tar tid och förändringarna måste synas på bild också!

Nu var det ändå dags, fint väder och det finns en del att visa. Nu är spåren efter Götaälvbron i princip borta. Där bron fanns, finns nu istället parkeringsplatser.

Nedanför Hisingsbron och vid Nordstan har marken täckts och arbetena med Västlänken sker under mark. Det är mer spännande att se förändringarna vid Järntorget och vid Masthuggskajen. På första Långgatan har man rivit parkeringshuset och där bygger man för fullt. Det är också en del av nya Masthugget. Kontorshuset Vågen är spännande att fotografera ur flera vinklar. Den gör sig fin mot den blå himlen. Stena Line har en ny hög fastighet, framför Danmarksterminalen. Än så länge ligger både Danmarksterminalen och Tysklandsterminalen kvar i sina gamla lägen. En utredning pågår med inriktning på att bägge färjelägena ska flyttas till Arendal under 2027.

På Masthuggskajen har man börjat med grundläggningen av halvön. Man beräknar att grundläggningen ska vara klar hösten 2025. Från början var det meningen att bygga på Götatunnelns tak, men det visade sig att det inte finns förutsättningar för en tät bebyggelse just där och därför behöver man mer mark att bygga på. Målet är att bygga kontor, verksamhetslokaler och bostäder närmare vattnet. I vattnet står en solcell på ett betongfundament. Undrar vilken nytta den gör där?

Från kajen ser man mot Lindholmen, med dess kranar och Karlatornet. Karlatornet är just nu 183 meter högt och är nu på våning 58. Det är en bra bit kvar till 245 meter och 73 våningar.

Se bilderna nedan:

2022-07-06 Västlänken och Drömmarnas kaj

Sommaren är full av aktiviteter och vackert väder. Vädret är växlande och inte alltid så bra för fotografering. I början av juli blev det ändå en promenad runt Göteborg. Jag må säga, att det inte är lätt för turister att ta sig fram när staden är uppgrävd och avstängd på många platser. Det kan väl var intressant i sig att se de stora infrastrukturprojekten som pågår!

Det mest intressanta om Västlänken sker i det fördolda under marken och där kan jag inte visa några bilder. Mina bilder ger en inblick i hur besvärligt det är i Göteborg. Men som man brukar säga, den som väntar länge väntar på något gott! Jag hoppas att det blir så!

Nu börjar man skönja alla nya höga hus i Göteborg, som förändrar stadsbilden rejält. Jag promenerade från Haga mot Järntorget och fotograferade det nya hotellet Draken (Hotel Draken) och även Karlatornet på Lindholmen.

Vad händer på Drömmarnas kaj? Kommer inte man kunna få kajplats med betalning? De båtar som är förtöjda har funnits där i flera år och många är i dåligt skick och kan nog inte renoveras. Visst är det bra att kommunen vill förbättra gång- och cykelvägen vid kajen, men det vore fint också att behålla kajen för båtplatser!