Publicerad den

bLink och Hamnbanan i Olskroken

Jag har besökt konstverket bLINK några gånger och har också berättat om det i tidigare inlägg. Kostnaderna för Västlänkens konstverk blir dyrare än beräknat. Den ursprungliga kostnaden för de tre verken var 32 miljoner och beräknas nu uppgå till 70 miljoner kronor. bLINK har hittills kostat ca 30 miljoner kronor och då är den ännu inte klar! Målsättningen är att konstverket ska bli klart under året, återstår att se nu när vi närmar oss årsskiftet! Nu har man lagt ut rosa stenbumlingar och förberett gång- och cykelytor, som förmodligen kommer att målas rosa. Jag undrar om det är många som uppfattar konstverket som en rosa ljuskägla?

Statens konstråd säger att 1% av infrastrukturens kostnader ska gå till konstverk och Västlänkens konst kommer inte upp till det (Västlänken har blivit dyrare).

Den här dagen passerade jag också Gamlestaden och visar delar av Hamnbanan som är klar sedan i september.

På Marieholmsgatan, granne med Optimera samlas sjöfåglar på betongplattan. Alla utom en flög bort en bit när jag närmade mig. Tre röda skorstenar tronar upp framför Röde Orm.

Relaterade bilder:

Publicerad den

Har det hänt mer sen sist?

Den 28 november åkte jag till stan för att se om jag kunde skönja någon utveckling av Grand Central och av Masthuggskajen efter mina besök den 16 september och den 2 oktober (https://www.sluk.se/vastlanken-centrum/, https://www.sluk.se/promenader-utmed-vastlanken-haga-och-korsvagen-samt-utmed-masthuggskajen/).

Deletappen Kvarnberget är nu helt färdigställd och marken har överlämnats till Göteborgs stad för projektering och byggnation. Deletappen är viktig för att kunna öppna station Grand Central 2026. Kvarnberget kommer att fungera som en säckstation, där tågen vänder, i avvaktan på att deletapperna Haga och Korsvägen blir klara, se bilderna i bifogade galleri. Läs mer om det hos Trafikverket, https://www.trafikverket.se/vara-projekt/projekt-i-vastra-gotalands-lan/vastlanken/deletapp-kvarnberget/

Eftersom jag tidigare har visat framsidan på den blivande Grand Central, visar jag nu även vad som händer bakom terminalen.

Man ser valvbågarna för den blivande centralen, Grand Central. Bakom Grand Central byggs en kontorsfastighet.

Nordstan har börjat att bygga en ny del med handel som kommer att angränsa till Grand Central. Jag undrar om det verkligen behövs mer handel? Kommer Nordstan att dominera i Göteborg så att det finns risk att andra delar i stan inte kommer att klara sig?

Byggnationen av Masthuggskajen fortgår och där bygger och erbjuder Riksbyggen nya bostäder, parallellt med Masthuggstorget.

Götatunneln vid Järntorget är avstängd i bägge riktningar då byggnationen av Masthuggskajen pågår. Tunneln är avstängd t om hösten nästa år. En ny park ska skapas ovan Götatunneln.

Mer fina och intressanta bilder från denna promenad finns i galleriet nedan. Peka på bilderna så finns det text till dem. Vet ni att det finns muralmålningar högst upp på Nordstans parkeringshus?

Relaterade bilder:

Publicerad den

Promenader utmed Västlänken Haga och Korsvägen samt utmed Masthuggskajen

Så var det dags igen att se om man med blotta ögat kan se några förändringar i Västlänkens utbyggnad och utmed Masthuggskajen. Masthuggskajen besökte jag vid två tillfällen den senaste 1 oktober, två veckor efter första besöket.

Peab har fått uppdraget att bygga deletappen Haga Rosenlund. Peab ska bygga en underjordisk pendeltågsstation som är 250 m lång. Jag har tidigare berättat om förseningar i bygget i i den här länken finns mer om Haga https://www.sluk.se/vastlanken-haga-blir-kraftigt-forsenat/.

Det är roligt när man kan skoja att det bor ett bergtroll under Rosenlundsbron.

På Masthuggskajen byggs halvön och fundament fraktas från Frihamnen. Halvön blir 20 000kvm och kommer att bebyggas med bostäder, kontor och parker.

Deletapp Korsvägen pågår och man bygger tunnel under Liseberg.

I bildspelet nedan finns mer information om dessa stora projekt.

Relaterade bilder: