2020-11-25 Vad händer i Olskroken och på Västlänken Östra etableringen?

Det var drygt ett år sedan som jag var i Partihallarna och jag har väntat på att kunna visa på utvecklingen om den planskilda korsningen i Olskroken. Nu händer det mer och man kan se hur ramperna över marken byggs. Balklyften är på plats sedan i oktober. Här bygger man järnväg för godstågen mot hamnen och järnväg mot centrum och samordnar med Västlänken, som går vidare i tunnel under Skansen Lejonet. Här kan du läsa vad som hände för ett år sedan: Spårbyte i Olskroken mellan den 17 oktober och 3 november

Olskrokens planskildhet byggs

När jag ändå var så nära Skansen Lejonet, fortsatte jag dit för att se hur Östra Etableringen Västlänken är nu! Det mesta pågår nog under marken och det är inte så händelserikt ovan mark längre.

Västlänken, Östra Etableringen

Mot Svingeln kan jag se det nya kontorsfastigheten Vesta som är 25 våningar hög. I Gårda byggs ett ännu högre kontorsfastighet, Citygate, som byggs av Skanska. Det blir Nordens högsta högsta kontorshus med 36 våningar.

Kontorsfastigheten Vesta är till vänster, den röda öga byggnaden. till höger syns det som kommer att bli Citygate.

I inlägget i länken här finns andra bilder från Skansen Lejonet mot kontorsfastigheterna, En vandring i Göteborg den 24 augusti.

Fler bilder finns här:

Hela Göteborg är en byggarbetsplats och det är besvärligt att komma fram och även passera Göteborg. Dessvärre måste vi också anpassa oss till pandemin, vilket begränsar vår rörelsefrihet och vi förväntas att köra bil mer än att åka kollektivt! Vi behöver vara tålmodiga i väntan på att pandemin försvinner och att infrastrukturen i Göteborg blir klar!

2020-11-14 En lördagspromenad kring Västlänken, Hisingsbron och Skeppsbron

En vy från Hagakyrkan mot Västlänken Haga. I bakgrunden syns Feskekörkan.

Novemberväder är mest regn och mulet, så när solen skymtar fram promenerar jag och fotograferar hur Göteborg förändras. Det är inte lätt att visa på bild hur allt fortskrider från en tid till annan. För en betraktare såsom jag, som inte är proffs på all infrastruktur är det inte alltid så lätt att beskriva vad som händer. Men mitt syfte är att visa förändringarna.

Här kommer en av uppgångarna från Västlänken Haga

Det blev en ganska lång eftermiddagspromenad, ibland med duggregn och ibland skymtade solen fram bakom molnen. I november går solen också ner tidigt så det blev en rask promenad. I Haga kunde jag se nedgången till den blivande terminalen. I övrigt såg det kaotiskt ut. Vid Hagakyrkan mötte jag ett äldre par som tyckte att det som sker i Haga är förfärligt. Träden är borta och de sörjde över det. De trodde inte på att träden kommer att klara en återplantering.

Lppstiftet visar sin spegelbild på Platinan, som blir en ny kontorsfastighet i Gullbergsvass.

Vid Nordstan och Operan är markförberedelserna klara för att Göteborgs stad ska ta över. Avfarten från Hisingsbron förbereds för att spårvagnen ska kunna köra. Solen kom fram och Läppstiftet speglades i fasaden på bygget av kontorsfastigheten Platinan. När jag kom nära Läppstiftet såg jag att den har många balkonger, vilket jag inte hade uppmärksammat. Ovanför Götatunneln pågår tunnelarbeten under Kvarnberget.

Lyftspannet ligger på plats.
En skymningsbild mot Lilla bommen

Kinesiska Muren

Hisingsbrons lyftspann låg stilla på bron. Det var inte speciellt mycket trafik på Götaälvbron, mest buss och spårvagnar som kom tätt.

Vid Stenpiren tittade jag mot Operan och de fartyg som låg förtöjda där. Vädret växlade snabbt och jag tog två olika bilder av samma vy.

Nu har kommunfullmäktige beslutat att gå vidare med planerna att bygga kontor, bostäder och verksamheter på Skeppsbron. Byggstart beräknas år 2022. Fastigheten Skeppsbron 4 renoveras av Higab. Den är tidigare känd som Kinesiska Muren.

Skeppsbron parkeringar som kommer att bebyggas.

Slutligen fick jag en fin skymningsbild över Götaälv mot Masthugget och i vänster Stenabåtarna som låg förtöjda i hamnen.

Vy mot Götaälv.

Fler bilder finns bildspelet nedan.

Detaljplanen för centralstationen är på väg till kommunfullmäktige. Pressbyrån på Korsvägen rivs.

Byggnadsnämnden har godkänt detaljplanen för centralstionen i oktober och nu är den på väg till kommunfullmäktige för att antas. Planen kommer att förändra centralstationen i mycket stor omfattning. Framförallt mot Nordstan, Gullbergsvass och bakom Regionens hus.

Själva gamla Centralstationen är ett byggnadsminne sedan 1 januari 2001. Tidigare var stationen statligt ägt och var byggnadsminne sedan 21 augusti 1986. Det innebär att man inte kan förändra eller renovera byggnaden hur som helst. Men vad kommer att hända med perrongerna, blir de kvar eller får de ett annat utseende? För de nationella tågen kommer centralstationen fortfarande vara en säckstationen och kanske plattformarna och perrongerna får vara kvar som de är?

Det händer också mycket på Korsvägen. Den nya vänthallen har tagits i bruk och Pressbyrån har flyttat in där och den gamla rivs. Bakom och vid sidan om vänthallen kan man följa arbetet med Västlänken Korsvägen.