Publicerad den

Vid årsskiftet 2020/2021 öppnas Marieholmstunneln

 

Återigen när vädret tillät, promenerade jag dit kameran vägledde mig. Nu i februari har vi inte haft så många fina dagar så det gäller att passa på! In- och utgångar till tunneln.Det blev en promenad utmed Säveån och över Götaälv, på gång- och cykelbanan för att se hur långt man har kommit med Marieholmstunneln. Aktiviteterna ovan vattnet förefaller att vara avslutade. Väganslutningar på bägge sidan om älven pågår och den på Ringön ser i stort sett att vara klar.

Mariehomstunneln kommer att avlastaTingstadstunneln. Tunneln ansluterE45 Marieholm och Partihallsförbindelsen, Röde Orm med E6 Tingstadsmotet och Ringömotet på Hisingen. enligt Trafikverket öppnas tunneln vid årsskiftet 2020/2021. Se gärna även på bilderna som är tagna från 2018 och 2019. 

Relaterade bilder:

Publicerad den

En vy från Skansen Kronan mot Haga

En jury har valt ut fem tävlingsförslag för stationen Haga och de har varit utställda på Stadsmuseet under 15-29 januari. Förslagen kan man också se på Vy ner mot Rosenlund och pågående arbeten med Haga Station.www.arkitekt.se.  Inom de närmaste veckorna kommer det vinnande förslaget att presenteras.

Trafikverket ansvarar för den underjordiska stationen och uppgångarna och Västtrafik bygger ett resecentrum som en fortsättning mot Kungsparken. För de omkringliggande områdena ansvarar Göteborgs Stad.

Under veckan som varit, var det lite regnuppehåll och jag tog tillfället i akt och åkte till Skansen Kronan och fotograferade därifrån. Jag blev något besviken att man inte kunde se lika bra mot Rosenlund som från mitt tidigare besök från Kungshöjd.  Det var ändå intressant att se Göteborg från ovan en gråmulen dag.

Relaterade bilder:

Publicerad den

En promenad från Korsvägen till Stenpiren

Jag har uppdaterat hur långt man har kommit med Västlänken i Göteborg.  Här börjar jag på Korsvägen och följer Södra vägen en bit mot Mölndalsvägen och visar tunnelbygget och plank som har satts upp och smyckats.

Därefter fortsätter jag med spårvagnen genom den befintliga tunneln och hamnar på Södra Allèvägen. Jag promenerar vidare mot Rosenlund och jämfört med tidigare bilder därifrån kan man inte direkt se skillnader, trots påtagligt mycket arbeten.

De svarta prickarna visar Korsvägen, Rosenlund och Stenpiren
Kartan visar vart jag har tagit fotografierna från Korsvägen, höger hörn på kartan och från Rosenlund samt Stenpiren.

Slutligen har jag kommit till Stenpiren och Skeppsbron och man ser ytterligare plank som har smyckats färgglatt. Solstolarna finns kvar trots att hösten har anlänt.

Relaterade bilder: