Publicerad den

2020-12-19 Nu avlastar Marieholmstunneln trafiken i Göteborg

I Göteborg är trafiksituationen ansträngd och så förblir det en lång tid framåt. Götaälvbron mot Hisingen är avstängd för biltrafik, men desto bättre öppnades Marieholmstunneln den 16 december. Under våren invigs tunneln i Gullbergsvass och även Hisingsbron blir klar under nästa år.

Pylonerna på Hisingsbron har fått sina ”hattar” och från Gullbergkajen kan jag se en drönare som synar pylonerna. På väg mot Nordstan passerar jag bygget av Platinan.

Kring Nordstan och centralen är trafiken mest kaotisk, på grund av Västlänken och Hisingsbron. Nu syns byggnationerna av de planskilda korsningarna på bron, mest synligt är den mot Östra Hamngatan. Under lördagen när jag var där, hade en del bilister ännu inte uppfattat att de skulle köra annan väg till Hisingen. De fick vända vid parkeringshuset i Nordstan. Även kollektivtrafiken hade bekymmer och det fanns trafikledare på plats för att vägleda dem.

Arbetena för Västlänken centrum, vid Nils Ericsonplatsen har täckts med marken och vi får nog vänta på att terminalen blir klar innan vi kan se något mer.

För att komma till kajen vid Gullbergsvass passerar jag Gullbergstunneln. Jag kör vidare till Marieholm, parkerar bilen och promenerar över bron till Hisingen. Tänk att det går så snabbt att promenera över älven!

Parallellt med bron går också Hamnbanan mot Göteborgs hamn. Ett långt godståg, som möjligtvis kan ha maxlängden 750 meter passerar förbi.

Under eftermiddagen är det glest med bilister som kör via Marieholmstunneln. Alla har nog inte än hittat den nya vägen.

Senare på kvällen åker jag tillbaks till Ringön. Det blir fina bilder på strålkastarljus i tunneln och några bilder mot Göteborg över älven.

Här är en bild från arbetena med tunneln från 2017. Fler bilder hittar du under menyn bilder.

I bildspelet nedan finns fler bilder från min lördagspromenad kring Nordstan, Hisingsbron, Nils Ericsonplatsen, Gullbergsvass och från Marieholm.

Relaterade bilder:

Publicerad den

2020-11-14 En lördagspromenad kring Västlänken, Hisingsbron och Skeppsbron

En vy från Hagakyrkan mot Västlänken Haga. I bakgrunden syns Feskekörkan.

Novemberväder är mest regn och mulet, så när solen skymtar fram promenerar jag och fotograferar hur Göteborg förändras. Det är inte lätt att visa på bild hur allt fortskrider från en tid till annan. För en betraktare såsom jag, som inte är proffs på all infrastruktur är det inte alltid så lätt att beskriva vad som händer. Men mitt syfte är att visa förändringarna.

Här kommer en av uppgångarna från Västlänken Haga

Det blev en ganska lång eftermiddagspromenad, ibland med duggregn och ibland skymtade solen fram bakom molnen. I november går solen också ner tidigt så det blev en rask promenad. I Haga kunde jag se nedgången till den blivande terminalen. I övrigt såg det kaotiskt ut. Vid Hagakyrkan mötte jag ett äldre par som tyckte att det som sker i Haga är förfärligt. Träden är borta och de sörjde över det. De trodde inte på att träden kommer att klara en återplantering.

Lppstiftet visar sin spegelbild på Platinan, som blir en ny kontorsfastighet i Gullbergsvass.

Vid Nordstan och Operan är markförberedelserna klara för att Göteborgs stad ska ta över. Avfarten från Hisingsbron förbereds för att spårvagnen ska kunna köra. Solen kom fram och Läppstiftet speglades i fasaden på bygget av kontorsfastigheten Platinan. När jag kom nära Läppstiftet såg jag att den har många balkonger, vilket jag inte hade uppmärksammat. Ovanför Götatunneln pågår tunnelarbeten under Kvarnberget.

Lyftspannet ligger på plats.
En skymningsbild mot Lilla bommen

Kinesiska Muren

Hisingsbrons lyftspann låg stilla på bron. Det var inte speciellt mycket trafik på Götaälvbron, mest buss och spårvagnar som kom tätt.

Vid Stenpiren tittade jag mot Operan och de fartyg som låg förtöjda där. Vädret växlade snabbt och jag tog två olika bilder av samma vy.

Nu har kommunfullmäktige beslutat att gå vidare med planerna att bygga kontor, bostäder och verksamheter på Skeppsbron. Byggstart beräknas år 2022. Fastigheten Skeppsbron 4 renoveras av Higab. Den är tidigare känd som Kinesiska Muren.

Skeppsbron parkeringar som kommer att bebyggas.

Slutligen fick jag en fin skymningsbild över Götaälv mot Masthugget och i vänster Stenabåtarna som låg förtöjda i hamnen.

Vy mot Götaälv.

Fler bilder finns bildspelet nedan.

Relaterade bilder:

Publicerad den

Detaljplanen för centralstationen är på väg till kommunfullmäktige. Pressbyrån på Korsvägen rivs.

Byggnadsnämnden har godkänt detaljplanen för centralstionen i oktober och nu är den på väg till kommunfullmäktige för att antas. Planen kommer att förändra centralstationen i mycket stor omfattning. Framförallt mot Nordstan, Gullbergsvass och bakom Regionens hus.

Själva gamla Centralstationen är ett byggnadsminne sedan 1 januari 2001. Tidigare var stationen statligt ägt och var byggnadsminne sedan 21 augusti 1986. Det innebär att man inte kan förändra eller renovera byggnaden hur som helst. Men vad kommer att hända med perrongerna, blir de kvar eller får de ett annat utseende? För de nationella tågen kommer centralstationen fortfarande vara en säckstationen och kanske plattformarna och perrongerna får vara kvar som de är?

Det händer också mycket på Korsvägen. Den nya vänthallen har tagits i bruk och Pressbyrån har flyttat in där och den gamla rivs. Bakom och vid sidan om vänthallen kan man följa arbetet med Västlänken Korsvägen.

Relaterade bilder: