Publicerad den

Västlänken Centralen från ovan!

För två veckor sedan promenerade jag med min kamera i stan och funderade på hur jag skulle kunna visa något nytt, som inte allmänheten ser bakom staketen. Jag har ingen drönare och jag tittade högt upp för att se vad som kunde vara möjligt.

Det blev några bilder uppifrån! Här ser man att tunneln håller på att täckas med tak. Trafikverket hade pressträff den 11 april och sa att den ursprungliga planen för västlänken Centralen håller. ”I december 2026 kommer delar av Västlänken stå färdig, då Station Centralen öppnas som en så kallad säckstation med fyra spår där tågen kan vända. 
Den del av Västlänken som kommer stå klar 2026 sträcker sig från E6:an i Olskroken in i Centralenområdet och genom Kvarnberget. Den inkluderar fyra nya järnvägsspår och en helt ny station.”https://via.tt.se/pressmeddelande/3435991/bilder-i-samband-med-presstraff-goteborg-central?publisherId=44450&lang=sv. Här är en illustration på hur stationen Centralen kommer att bli.

I nästa bild visar jag att Västlänken Centralen och Kvarnberget har blivit ett. Den 22 mars berättade trafikverket att de drog upp spontplankor som skiljt deletapp Centralen och deletapp Kvarnberget åt. https://www.trafikverket.se/vara-projekt/projekt-i-vastra-gotalands-lan/vastlanken/nyheter-for-projekt-vastlanken/2024/mars/milstolpe-for-vastlanken-nu-mots-centralen-och-kvarnberget/.

I galleriet nedan finns fler intressanta bilder om Västlänken Centralen:

Relaterade bilder:

Publicerad den

Järnväg mellan Göteborg och Borås kontra Västra stambanan

Trafikverket fortsätter planeringen av järnvägen mellan Göteborg och Borås, enligt den tidigare lokaliseringsutredningen. Regeringens besked innebär att arbetet återupptas mellan parterna längs det planerade järnvägsstråket. Parterna består av Trafikverket, kommuner i stråket, Länsstyrelsen Västra Götalandsregionen, Göteborgregionen (GR) och Boråsregionen samt representanter för Landvetter flygplats.

Under hösten 2023 har Västra Götalandsregionen haft dialogmöten i mindre politiska grupper och de tog fram tre principlösningar. Samtliga alternativ innehåller stationer i Mölndal, Mölnlycke, Landvetter flygplats och i Borås och möjliggör för framtida fjärrtrafik. Det som främst skiljer lösningarna åt är restid, möjlighet till direktresor från centrala Mölnlycke till Landvetter flygplats och Borås, när byggstart kan ske och kostnad. Det förefaller att en fyrspårslösning under Landvetter station är i linje med de prioriteringar som 48 kommuner i Götaland, Swedavia, näringslivet genom Västsvenska handelskammaren och inom Västra Götalandsregionen står bakom.(https://www.trafikverket.se/contentassets/b3e9c4c7b20a483993b7321007fbf6aa/skrivelse-till-trafikverket-ang-uppdrag-om-ny-jarnvag-goteborg-boras.pdf)

Vad händer med Västra stambanan? Västra stambanegruppen tillsammans med sina medlemmar anser att den viktigaste åtgärden är att bygga två extra spår mellan Göteborg och Alingsås. Spåren skall gå norr om sjön Aspen. (Det finns en arbetsgrupp som har jobbat tillsammans sedan 1999 och som består av 15 kommuner och 2 kommunalförbund. I tjänstepersonsgruppen ingår också regionerna Västra Götaland, Örebro län och Sörmlands län samt Göteborgs kommunalförbund.) Om den nationella persontrafiken på Västra Stambanan förs över till järnvägen Göteborg-Borås och vidare mot Stockholm, faller en del av Västra Stambanegruppens argument för att bygga ut banan för persontrafik.

I nuvarande infrastrukturutredningar planeras kapacitetshöjande åtgärder på banan. Man dubblerar godstågsspåren från Göteborgs Hamn med anslutning till Västra Stambanan och i samband med arbetena för Västlänken bygger man om sträckan mellan Göteborgs Central och bangårdsområdet mot Mellby i Partille. När dessa ombyggnader är färdiga återstår delen mot Alingsås.

I mars 2023 publicerade Norconsult att de projekterar förbigångsspår i Lerum, vilket innebär att Lerum byggs om från tre till fyra spår. Projekteringen innebär ett nytt stickspår i Jonsered Östra som ligger mellan Partille och Lerum. Spåret skall användas för uppställning av järnvägsfordon. Bygget kommer att påbörjas i år och förväntas öka kapaciteten.

NCR har uppdrag att byta ut hela kontaktledningsanläggningen och hjälpkraftsystemet samt konvertera till autotransformatorsystem mellan Alingsås och Olskroken. Detaljerad produktionstidsplan tas fram i samverkan mellan Trafikverket och entreprenören under april/maj 2024. Planerad byggstart beräknas till januari 2025 och att arbetena ska vara avslutade under hösten 2027.

Konkurrens om pengar till infrastruktur är hård! Vem vinner och får mest? Det förefaller som att en förbindelse till Landvetter flygplats är högsta prioritet och att Västra stambanan får stå tillbaks och får en del kapacitetshöjande åtgärder.

Fotografierna nedan är från 2017-2019.

Relaterade bilder:

Publicerad den

2022-09-22 Karlatornet är nu Nordens högsta byggnad

Nu har Karlatornet passerat Turning Torso i höjd och är Nordens högsta byggnad med nuvarande 293 meter. Karlatornet har blivit med 61 våningar och ytterligare 12 våningar ska byggas på innan tornet blir 245 meter högt.

Under mars nästa år räknar man med att alla våningarna ska vara byggda och i slutet av nästa år kommer de första boenden att flytta in. Nu är ca 480 lägenheter sålda. Det finns 600 lägenheter från våning 5 till 73. Lägenheterna delas in i fyra bostadsrättsföreningar baserat på våningsplan. Topplägenheten, som är den dyraste har Ola Serneke själv köpt.

Men på toppen planeras en utsiktsterass som kommer att vara öppen för allmänheten. Det blir spännande!

Bilderna är tagna från Ramberget och från Skansen Lejonet, vid solnedgången.

Relaterade bilder:

Publicerad den

Besök i Härryda kommun, Wendelstrand och Mölnlycke fabriker

Det har gått ett år sedan jag sist besökte Härryda kommun för att fotografera(https://www.sluk.se/uppdatering-av-molnlycke-centrum-och-av-molnlycke-fabriker/). Mölnlycke fabriker är färdigbyggt. Disponentvillan har fått ge vika för ytterligare 50 bostäder. Mark- och miljööverdomstolen valde att inte pröva ärendet. Beslutet gick emot miljö- och bygglovsnämndens uppfattning om att den gamla trävillan hade ett stort kulturvärde och skulle bevaras.

Wallenstams Arena är klar och är  kommunens största arena för matcher och evenemang. Den är också Pixbo IBF/IBK:s match- och träningsarena. Anläggningen består av en stor inomhusarena med knappt 1600 läktarplatser.

I Wendelstrand har Lakehouse blivit synlig. Snøhetta har designat byggnaden och den påminner om operahuset i Oslo, som Snøhetta också har designat. Här i stenbrottet kommer Next Step Group att bygga 1000 bostäder, som flerbostadshus med upplåtelseformen bostadsrätter. De första bostäderna kommer att börja byggas i år. Samlingshus och Lakehouse håller på att byggas. Under sommaren beräknas verksamheter kunna flytt in i Lakehouse.

Mer om byggprojekten i bildspelet nedan :

Har du besökt min butik? https://www.sluk.se/butik/ Välkommen att titta in!

Du kan söka på fler inlägg om Härryda, här på höger sida under ”Sök”.

Relaterade bilder:

Publicerad den

Den första vårdagen i Partille centrum

Vilken tur jag hade med vädret igår! Det var soligt, men kyligt. I natt har det snöat och det är bara 1 grader varmt.

Det händer mycket i Partille centrum, många bostäder byggs och som blir klara i vår och i höst. Partillebo har tecknat avtal med Peab att bygga en ny simhall intill Partille Arena. Förutom simhallen kommer kvarteret att byggas med bostäder och lokaler. Simhallskvarteret inkluderar cirka 165 nya bostäder, varav 95 hyresrätter och 70 bostadsrätter. Hyresrätterna är i storlek 2–4 rum och kök och kommer att hyras ut av Partillebo. Simhallskvarteret har planerad byggstart under hösten 2024 (https://lokalpressen.eu/partillebo-och-peab-tecknar-avtal-om-nya-simhallskvarteret).

Ett annat intressant pågående projekt är fastigheten Vågkanten, som består av 58 lägenheter, samtliga är 1 rum och kök på 35 kvm. Det är friskt vågat och passar nog ungdomar som vill flytta hemifrån. Huset har en gemensam terrass och loftgång i söderläge, men inga balkonger. Nu kan man teckna sig för en lägenhet och kan flytta in under hösten 2024, https://www.partillebo.se/byggprojekt-nya-bostader/pagaende-projekt/Vagkanten/.

På Arenatorget pågår inflyttning till nybyggda hyreslägenheter. Snart, i april och maj kan man flytta in i nybyggda bostadsrätter vid Partille Port.

Under 2022 öppnades Kniven, en skaparverkstad och evenemangsplats för Partille. Det finns många aktiviteter i Kniven, såsom kultur och kurser av olika slag. Kniven är ett stadsutvecklingprojekt, som kommer att förändras, under de kommande 5-10 åren. Detaljplan pågår för centrumverksamhet inom kvarteret Kniven, Partille station. Planen är att skapa en ny destination med bl.a hotell, cafeér, restaurang, kulturarena mm.  Det är en spännande förändring av området !

Här är några bilder från gårdagens vandring i centrum:

PS: Du tittar väl in i butiken också ( www.sluk.se/butik), välkommen!

Relaterade bilder:

Publicerad den

Västlänken ovan mark, från Olskroken till Korsvägen

Det var väldigt länge sedan som jag följde upp vad som händer med Västlänken. Nu var det dags! Jag har läst och sett att det finns intressanta platser att dokumentera ovan mark. Det hade varit roligt att få följa med på en tur i tunnlarna, men det är få förunnat!

Det var tidig förmiddag och dimman låg över älven. Jag klättrade upp för en bergknalle i Olskroken, för att visa hela Olskroksbron, som nu är sammangjuten. Sen körde jag till Skansen Lejonet, vilket inte var helt enkelt att hitta dit. Gps:en var inte uppdaterad och gav felaktiga instruktioner. Från Skansen Lejonet ser man tunnelingången, som fortsätter in under berget.

I Östra entreprenaden är schakten täckta, även mycket vid Centralstationen och i Haga. I Haga är Rosenlundskanalen öppen igen. Hoppas att Paddan kan börja köra där i mars! När man passerar Rosenlundsbron, hör man ett brummande. Det ska vara ett bergtroll som har fått ett tillfälligt boende där!

Nedanför Sankt Eriksgatan, vid Operan och vid Korsvägen är schakten öppna och aktiviteterna är inte lika många som vid stationsområdet och vid Olskroken.

Vill du veta mer, så titta på bilderna här och läs mer :

Relaterade bilder:

Publicerad den

Göteborg från ovan

Jag har haft nöjet att vara med på en guidning på Hotell Draken förra måndag. Förutom den fina utsikten från våning 32 är det intressant att se konstverken som finns på våningarna. Hotell Draken har satsat på väldigt mycket fin fotokonst, som jag tycker om!

Haga är alltid fint, både när man är på besök där och även från ovan när man ser de fina kvartersmiljöerna.

Längre bort, bakom Kraftverket ligger Skeppsbron. Här har kommunfullmäktige beslutat att göra omtag i detaljplanen, så vi får vänta och se vad som kommer att hända. Det blev för dyrt att bygga det planerade undervattensgaraget.

Snart kommer Karlatornet vara klart. På bilden ser man att det pågår arbeten på övre delen av tornet. Man planerar att allt ska vara klart under hösten 2024. Det blir spännande att åka högst upp för att se på utsikten!

I Masthugget och på Järntorget byggs det för fullt. Jag visar bilder både från höjden och från marken. Elof Hansson fastigheter tillsammans med Riksbyggen fyller hållet utmed Första Långgatan med bostäder och kommersiella lokaler.

Den nya gatan som löper mellan Första Långgatan och Oscarsleden heter Masthamnsgatan. Visionsbilden är att gatan ska bli en lekfull gata för gående och för torgytan vid Nordhemsgatan. Man skapar en miljö med möbler, konst och planteringar. Det blir trots allt en lång gata, men den ska bli full med aktiviteter, är det tänkt. https://goteborg.se/wps/portal/aktuelltarkivet/aktuellt/0dc00661-6dfc-44b3-88fd-1cfa75c0ffa9

Vill du veta mer, så finns lite mer beskrivningar på bilderna nedan.

PS: Du har väl sett att jag har öppnat webb-shop med fotografier här? https://www.sluk.se/butik Välkommen in!

Relaterade bilder:

Publicerad den

Västlänkens arbeten sker nu under marken

Snön föll för första gången denna vinter i Göteborg. Det var rätt grådisigt och kallt. Vid Centralstationen stod vakterna och frös vid ingången till Nordstans Lastgatan. Några arbetsfordon var i rörelse, men i övrigt såg man inte mycket till aktiviteter. Numera pågår mycket under mark.

Trafikverket berättar och visar i länken nedan vad som pågår under hösten 2023. En del arbeten har kommit längre efter det, bla servicetunneln mellan Haga och Korsvägen, som möttes under Landala torg den 13 november.

På Korsvägen är det färdigsprängt. Schaktet är 20 meter djupt och 60 meter brett och är 140 meter långt. Det är en del av Korsvägens station.

https://www.trafikverket.se/vara-projekt/projekt-i-vastra-gotalands-lan/vastlanken/

Den 23 november hade P4 Göteborg ett inslag om att Trafikverket lånar pengar till västlänken-projektet från infrastruktursamarbetet Västsvenska paketet. Orsaken är att pengarna till västlänken tar slut i början av nästa år. Det finns inget avtal om hur fördyringar ska hanteras. Senast i februari måste parterna i Västlänken, Staten, Västra Götalandsregionen och Göteborgs stad komma överens om hur fördyringen av projektet ska hanteras. Kostnadsökningarna beräknas till drygt 30%

https://sverigesradio.se/artikel/avtalsmissen-trafikverket-tvingas-lana-pengar-av-sig-sjalva

I Haga står arbetet still. För närvarande pågår underhållsarbete och bevakning av området. Trafikverket tror att arbetet kommer igång med ny entreprenör under första kvartalet 2024.

Under första halvåret 2024 kommer upphandlingen av tillverkare av Konstverket bLINK vara klar. Konstverket är en del i konstprogrammet Kronotopia, som togs fram 2016 av Trafikverket, Statens Konstråd, mfl. Programmet presenterar den övergripande konstnärliga visionen av Västlänken. bLINK kommer att finnas vid Olskrokens planskildhet. Konstverket kommer att vara färdigt tidigast 2026. Konstnären är Katharina Grosse.

Relaterade bilder:

Publicerad den

Erikslund Shopping Center har utarmat Västerås centrum

Den 16 september besökte jag Västerås och jag såg ett öde centrum. Erikslund Shopping Center byggdes 2011. Det finns 160 butiker, inklusive Ikea och City Gross, allt i samma byggnad. Det är bekvämt för västeråsarna att åka dit, men nackdelen är att Västerås centrum har utarmats på handel och kunder. Till Erikslund är det lätt att komma med bil och det finns många parkeringsplatser. De som inte åker bil, kan komma med buss. Västerås centrum kan inte tillgodose så många parkeringsplatser, som dessutom är gratis. Västerås har drygt 158 000 invånare och kan staden vara för liten för ett så stort externt centra? Det finns exempel på shopping centra i andra städer som har fått liknande konsekvenser.

I december 2018 berättade jag att Västerås hade fått priset för den näst fulaste staden i landet. (https://www.sluk.se/vasteras-har-valts-som-den-nast-fulaste-staden-i-sverige/). Trots försök att förbättra handeln i centrum gapar lokaler fortfarande tomma och etableringarna byts ut ofta. Västerås har också en historia från 1960-talet, då många gamla fastigheter revs och ersattes med moderna, som ansågs och anses vara fula.

Det var höstmarknad på torget, men men ingen större aktivitet. Bingohallen lockar flest kunder till centrum. Punkthuset har varit tomt länge, men nu har några butiker flyttat in, bl a Systembolaget, som även förväntas locka kunder till andra butiker.

Någon Galleria finns inte längre. Skrapan, som är den näst högsta byggnaden i Västerås, har gjorts om till bl a bostäder, kontor och mataffär. Skrapan har 25 våningar och är 81 meter hög. Domkyrkan är högst med sina 100 meter.

Det var även kulturnatta i Västerås och Domkyrkan började på eftermiddagen med orgelkonsert och körsång. Det var uppskattat och kyrkan var fullsatt. Mer om denna lördag i bildspelet nedan.

Relaterade bilder: