Västlänkens arbeten sker nu under marken

Snön föll för första gången denna vinter i Göteborg. Det var rätt grådisigt och kallt. Vid Centralstationen stod vakterna och frös vid ingången till Nordstans Lastgatan. Några arbetsfordon var i rörelse, men i övrigt såg man inte mycket till aktiviteter. Numera pågår mycket under mark.

Trafikverket berättar och visar i länken nedan vad som pågår under hösten 2023. En del arbeten har kommit längre efter det, bla servicetunneln mellan Haga och Korsvägen, som möttes under Landala torg den 13 november.

På Korsvägen är det färdigsprängt. Schaktet är 20 meter djupt och 60 meter brett och är 140 meter långt. Det är en del av Korsvägens station.

https://www.trafikverket.se/vara-projekt/projekt-i-vastra-gotalands-lan/vastlanken/

Den 23 november hade P4 Göteborg ett inslag om att Trafikverket lånar pengar till västlänken-projektet från infrastruktursamarbetet Västsvenska paketet. Orsaken är att pengarna till västlänken tar slut i början av nästa år. Det finns inget avtal om hur fördyringar ska hanteras. Senast i februari måste parterna i Västlänken, Staten, Västra Götalandsregionen och Göteborgs stad komma överens om hur fördyringen av projektet ska hanteras. Kostnadsökningarna beräknas till drygt 30%

https://sverigesradio.se/artikel/avtalsmissen-trafikverket-tvingas-lana-pengar-av-sig-sjalva

I Haga står arbetet still. För närvarande pågår underhållsarbete och bevakning av området. Trafikverket tror att arbetet kommer igång med ny entreprenör under första kvartalet 2024.

Under första halvåret 2024 kommer upphandlingen av tillverkare av Konstverket bLINK vara klar. Konstverket är en del i konstprogrammet Kronotopia, som togs fram 2016 av Trafikverket, Statens Konstråd, mfl. Programmet presenterar den övergripande konstnärliga visionen av Västlänken. bLINK kommer att finnas vid Olskrokens planskildhet. Konstverket kommer att vara färdigt tidigast 2026. Konstnären är Katharina Grosse.

Relaterade bilder:

Erikslund Shopping Center har utarmat Västerås centrum

Den 16 september besökte jag Västerås och jag såg ett öde centrum. Erikslund Shopping Center byggdes 2011. Det finns 160 butiker, inklusive Ikea och City Gross, allt i samma byggnad. Det är bekvämt för västeråsarna att åka dit, men nackdelen är att Västerås centrum har utarmats på handel och kunder. Till Erikslund är det lätt att komma med bil och det finns många parkeringsplatser. De som inte åker bil, kan komma med buss. Västerås centrum kan inte tillgodose så många parkeringsplatser, som dessutom är gratis. Västerås har drygt 158 000 invånare och kan staden vara för liten för ett så stort externt centra? Det finns exempel på shopping centra i andra städer som har fått liknande konsekvenser.

I december 2018 berättade jag att Västerås hade fått priset för den näst fulaste staden i landet. (https://www.sluk.se/vasteras-har-valts-som-den-nast-fulaste-staden-i-sverige/). Trots försök att förbättra handeln i centrum gapar lokaler fortfarande tomma och etableringarna byts ut ofta. Västerås har också en historia från 1960-talet, då många gamla fastigheter revs och ersattes med moderna, som ansågs och anses vara fula.

Det var höstmarknad på torget, men men ingen större aktivitet. Bingohallen lockar flest kunder till centrum. Punkthuset har varit tomt länge, men nu har några butiker flyttat in, bl a Systembolaget, som även förväntas locka kunder till andra butiker.

Någon Galleria finns inte längre. Skrapan, som är den näst högsta byggnaden i Västerås, har gjorts om till bl a bostäder, kontor och mataffär. Skrapan har 25 våningar och är 81 meter hög. Domkyrkan är högst med sina 100 meter.

Det var även kulturnatta i Västerås och Domkyrkan började på eftermiddagen med orgelkonsert och körsång. Det var uppskattat och kyrkan var fullsatt. Mer om denna lördag i bildspelet nedan.

Relaterade bilder:

Gökegård, Partille får ett torg och Coop öppnar den 28 oktober

Efter 12 års väntan får Öjersjö en matvarubutik, Coop öppnar den 28 oktober. Gökegård blir det nya torget. Även Närhälsan får lokaler på torget. För det konstnärliga utsmyckningen, har Maria C Bernhardsson skapat tre jättelika stålblommor.

Många har redan sedan tidigare flyttat in i bostäder i Gökegård, vilket jag har berättat om i tidigare inlägg, från 2020 och framåt. Radhusen som är synliga från Nya Öjersjövägen är bebodda sedan några år. Längre in i Gökegård är många inflyttade både i småhus och i flerbostadshusen, samtidigt som byggnationen av fler bostäder pågår. Bonava bygger 19 småhus med solceller i ett område som kallas för Sörgården.

Relaterade bilder:

2023-10-09 En rundvandring i Göteborg

Jag hade ett ärende i stan och tänkte att jag skulle passa på att ta lite bilder på de nya byggnaderna, Karlatornet, Hotell Draken och så på Våghuset som jag har fotograferat tidigare. Förutom dessa byggnader, fotograferade jag också Skeppsbron, Masthugget, Västlänken i Haga och på Korsvägen. Vädret var fint och det blev en lång promenad med drygt 14 000 steg, enligt min Fitbit.

Arkitektur är roligt att fotografera från olika vinklar.

Karlatornet har nu uppnått sin höjd, 246,455 meter, med 74 våningar. Det blir 611 lägenheter, hotell, kontor och skybar. Det blir intressant att besöka skybaren när den öppnas. Nu är lägenheterna på våning 5-27 klara och inflyttning pågår.

På fasadens vänstra sida finns bygghissar som fortfarande används.

Hotell Draken är stadens högsta hotellbyggnad, med 33 våningar och öppnades nu i höst. Det finns 453 hotellrum, restauranger, konferenslokaler och en fin utsikt över staden och hamninloppet.

Våghuset har jag fotograferat och visat några tidigare gånger.Jag gillar verkligen att ta den från olika vinklar och väderförhållanden. Den gör sig bra mot en blå himmel. Våghuset är en kontorsfastighet på Masthuggskajen.

Nu har Göteborg Nordens högsta hotellbyggnad; Hotell Draken, kontorsfastigheten; Citygate och Nordens högsta bostadshus; Karlatornet. Det är som en tävling att bygga den högsta fastigheten!

Nu är det beslutat att Skeppsbron ska bebyggas och planarbeten pågår. Men på Masthuggskajen bygger man halvön och utmed E45 fortsätter byggandet av nya fastigheter. Trots stiltje i arbetet med Västlänken är det viss aktivitet både i Haga och på Korsvägen,se bilder i bildspelet nedan.

Relaterade bilder:

2023-10-06 Godstågsviadukten i Olskroken är färdiggjuten

Nu var det väldigt länge sen jag skrev något här. Det beror främst på att jag vill visa på förändringar på bild. Visst händer det mycket hela tiden med Västlänken och andra infrastrukturprojekt, men man jobbar under mark, vilket inte är tillgängligt för mig att visa.

Jag har tidigare visat bilder från Olskroken, Hamnbanan och jag har väntat på att viadukten ska byggas samman. Den 25 september skrev Trafikverket att viadukten är färdiggjuten, https://www.trafikverket.se/vara-projekt/projekt-i-vastra-gotalands-lan/olskroken-planskildhet/nyheter-for-olskroken-planskildhet/2022/godstagsviadukten-ar-fardiggjuten/

Jag har nu tagit några bilder därifrån. De är inte drönarbilder, utan jag har klättrat upp på berget framför bostadshusen för att försöka få så bra bilder som möjligt. När man fotograferar, för man inte vara rädd för obekväma situationer !

Här visar jag också tidigare bilder:

Relaterade bilder:

Partille växer och framförallt i Öjersjö

Partille växer och vid årsskiftet var antalet invånare ca 40 000. Partille centrum och Öjersjö är stadsdelar som växer mycket. I centrum öppnas snart en ny livsmedelsbutik Lidl, nära Coop. Under hösten 2022 har inflyttning skett till de nya lägenheterna i kvarteret.

I Öjersjö, har Gökegården också fått nya boende. Radhusen invid Öjersjövägen är bebodda sedan ett tag tillbaks och inom området sker inflyttningar successivt . Mer finns att läsa i tidigare inlägg, bl a i de dessa: https://www.sluk.se/2022-05-03-det-hander-en-del-aven-i-partille, https://www.sluk.se/2020-09-29-partille-fortsatter-att-bygga-mer.

Relaterade bilder:

Uppdatering av Mölnlycke Centrum och av Mölnlycke fabriker

Nu var det längesen jag besökte Härryda kommun, sist i oktober 2021 och naturligtvis har mycket nytt byggts och blivit klart.

Redan tidigare har inflyttning skett i Mölnlycke fabriker och nu återstår några kvarter. Snart får Friskis&Svettis nya lokaler i området. Förutom att bygga bostäder, sker även en del arbeten med vägar och med vatten- och avlopp (https://www.harryda.se/byggaboochmiljo/aktuellabyggprojekt/molnlycke/byggprojektiomradetmolnlyckefabriker). Man har också byggt några lekplatser i området.

Efter besöket i Mölnlycke fabriker, körde jag mot Långenäs och fotograferade stenbrottet på andra sidan Landvettersjön. Där har en del också hänt sen sist! Nu ser man att det nya området Wendelstrand ta form. Det blir ca 1000 nya bostäder, restaurang, coworking och gym. Ansvariga är Next Step Group och BRA Bygg, https://wendelstrand.nextstep.se.

I Mölnlycke centrum är Bontop klart och inflyttning har redan skett under förra året. I gatuplanet har Lidl öppnat ett stor matbutik. Jag kunde skymta att det finns gym för de boende ovanför matbutiken. Några butikslokaler är tomma, men skyltar visar att det snart kommer att finnas verksamheter även där.

Här kan du se bilder från mitt besök i oktober 2021 i Härryda kommun: https://www.sluk.se/vad-hander-i-harryda-kommun/

I galleriet nedan finns aktuella bilder från mitt besök:

Relaterade bilder:

Västlänken Haga blir kraftigt försenat!

Nu har Trafikverket meddelat att de har sagt upp kontraktet med AGN med omedelbar verkan. Det innebär naturligtvis att även Haga blir kraftigt försenat. Huvudanledningen var växande förseningar och fördyrningar. Mer om detta kan man läsa på Trafikverkets hemsida /https://www.trafikverket.se/vara-projekt/projekt-i-vastra-gotalands-lan/vastlanken/nyheter-for-projekt-vastlanken/2023/januari/trafikverket-haver-kontrakt-med-entreprenor-for-del-av-vastlanken/).

Trots hävningen pågår en del arbeten, tex arkeologiska undersökningar. Trafikverket arbetar för öppna Rosenlundskanalen till 1 april och då ska man kunna åka med Paddan igen. Nu ska Trafikverket upphandla nya entreprenörer och de räknar med förseningar på minst 3 år.

Det var fint väder nu under veckan, så jag passade på med två utflykter till stan för att få lite fina bilder i centrum om Västlänken. När jag var vid Rosenlundskanalen kom en kvinna på permobil och var upprörd över alla jobb som pågår i området. Hon bor i Haga och var uppgiven över att stan var uppgrävd och att hon själv inte kommer att få se staden färdigbyggt. Säkert är många med henne som tycker så! Finalen verkar vara långt borta när både Haga station och Korsvägen inte kommer att bli klara enligt tidsplanen. Vi får hoppas att tidsplanen för Centralen håller. Men tågen kan väl ändå inte köra på Västlänken då? De får väl köra norrut för att komma ut på Västkustbanan?

Mina bilder nedan visar att det praktiskt är omöjligt att komma till någon del av staden som inte är uppgrävd. Jag visar bilder utmed Västlänkens tre blivande stationer och jag hoppas att det ska bli bra när det är klart!

Under sökfunktionen kan man leta efter fler inlägg som handlar om Västlänken under tidigare år. Vill man bara bara se bilder, går det också bra och titta då under rubriken ”Bilder”.

Relaterade bilder:

Västlänken Korsvägen blir förmodligen försenat

Den 22 september hörde jag att station Korsvägen kommer att bli försenat och troligtvis kommer den att bli klar i slutet av 2029. Detta var inte första gången som det sades, men nu har man nämnt ett årtal. Frågan är hur det kommer att beröra tågtrafiken på Västlänken? Tidigare har man även talat om riskerna för förseningar vid Hagastation och vid Operan. Naturligtvis innebär det också att budgeten på 20 miljarder spricker.

Den 29 september var det fint höstväder och jag passade på att ta en runda på Korsvägen. Tunnlarna för Västlänken grävs uppifrån och man gjuter i betong i de öppna schakten. Mer om hur arbetet bedrivs kan du läsa på Trafikverkets hemsida https://www.trafikverket.se/vara-projekt/projekt-i-vastra-gotalands-lan/vastlanken/deletapp-korsvagen/#lankar.

Jag har följt Korsvägen sedan 2018 och i sökrutan kan du hitta tidigare inlägg om Korsvägen. Det är en påminnelse om hur det såg ut när man började att bygga. Bilden ovan är från mars 2020.

Bilderna nedan visar arbetena på Korsvägen och det öppna schaktet strax nedanför Liseberg.

Relaterade bilder: