Publicerad den Lämna en kommentar

Har det hänt mer sen sist?

Den 28 november åkte jag till stan för att se om jag kunde skönja någon utveckling av Grand Central och av Masthuggskajen efter mina besök den 16 september och den 2 oktober (https://www.sluk.se/vastlanken-centrum/, https://www.sluk.se/promenader-utmed-vastlanken-haga-och-korsvagen-samt-utmed-masthuggskajen/).

Deletappen Kvarnberget är nu helt färdigställd och marken har överlämnats till Göteborgs stad för projektering och byggnation. Deletappen är viktig för att kunna öppna station Grand Central 2026. Kvarnberget kommer att fungera som en säckstation, där tågen vänder, i avvaktan på att deletapperna Haga och Korsvägen blir klara, se bilderna i bifogade galleri. Läs mer om det hos Trafikverket, https://www.trafikverket.se/vara-projekt/projekt-i-vastra-gotalands-lan/vastlanken/deletapp-kvarnberget/

Eftersom jag tidigare har visat framsidan på den blivande Grand Central, visar jag nu även vad som händer bakom terminalen.

Man ser valvbågarna för den blivande centralen, Grand Central. Bakom Grand Central byggs en kontorsfastighet.

Nordstan har börjat att bygga en ny del med handel som kommer att angränsa till Grand Central. Jag undrar om det verkligen behövs mer handel? Kommer Nordstan att dominera i Göteborg så att det finns risk att andra delar i stan inte kommer att klara sig?

Byggnationen av Masthuggskajen fortgår och där bygger och erbjuder Riksbyggen nya bostäder, parallellt med Masthuggstorget.

Götatunneln vid Järntorget är avstängd i bägge riktningar då byggnationen av Masthuggskajen pågår. Tunneln är avstängd t om hösten nästa år. En ny park ska skapas ovan Götatunneln.

Mer fina och intressanta bilder från denna promenad finns i galleriet nedan. Peka på bilderna så finns det text till dem. Vet ni att det finns muralmålningar högst upp på Nordstans parkeringshus?

Relaterade bilder:

Publicerad den

Promenader utmed Västlänken Haga och Korsvägen samt utmed Masthuggskajen

Så var det dags igen att se om man med blotta ögat kan se några förändringar i Västlänkens utbyggnad och utmed Masthuggskajen. Masthuggskajen besökte jag vid två tillfällen den senaste 1 oktober, två veckor efter första besöket.

Peab har fått uppdraget att bygga deletappen Haga Rosenlund. Peab ska bygga en underjordisk pendeltågsstation som är 250 m lång. Jag har tidigare berättat om förseningar i bygget i i den här länken finns mer om Haga https://www.sluk.se/vastlanken-haga-blir-kraftigt-forsenat/.

Det är roligt när man kan skoja att det bor ett bergtroll under Rosenlundsbron.

På Masthuggskajen byggs halvön och fundament fraktas från Frihamnen. Halvön blir 20 000kvm och kommer att bebyggas med bostäder, kontor och parker.

Deletapp Korsvägen pågår och man bygger tunnel under Liseberg.

I bildspelet nedan finns mer information om dessa stora projekt.

Relaterade bilder:

Publicerad den

Partille centrum i september

Jag passade på att följa upp om Vågkanten och om hur långt man har kommit med att börja bygga simhallen i Partille centrum, när jag var på rehabträningen. Om Vågkanten och simhallen har jag skrivit om i våras https://www.sluk.se/den-forsta-vardagen-i-partille-centrum/. Nu är det dags för inflyttning, den 1 oktober. Vågkanten har 58 st hyresettor. Vågkanten är belägen i Stadsparken och nära Säveån, som slingrar sig genom kommunen. Partillebo säger att det inte bara är ungdomar som har tecknat ett kontrakt. Många unga men också medelålders och äldre har tecknat sig för en lägenhet.

Peab har börjat med markarbetena för simhallen. Man pålar och det hörs flera km bort i kommunen. Förhoppningen är att simhallen öppnas någon gång under år 2027. När simhallen är klar, kommer det att finnas två multibassänger, en stor bassäng med tio banor, en familjedel för vattenlek, en relaxavdelning, omklädesrum, en bistro, läktare och något mer.

Relaterade bilder:

Publicerad den

bLink har installerats på Västlänkens järnvägsbro vid Olskroken

Den 11 september körde jag till Skansen Lejonet för att ta bilder på när de jobbade med konstverket bLINK. Då var konstverket forfarande på marken. Konstverket är en del av konsten i Västlänken. Konstnären är Katharina Grosse, som vill att betraktaren ska föreställa sig en gigantisk strålkastare som färgar omgivningen i rosa. När konstverket är färdigställts ska gång- och cykelytor, järnvägsbron färgas rosa. Konstverket kommer att bli klart under året.

Följ länken här så får ni veta mer om konstverket och om konstnären https://statenskonstrad.se/konst/blink/.

Relaterade bilder:

Publicerad den

Västlänken centrum

Det har gått lång tid sen jag fotograferade om samhällsutvecklingen och bloggade om det. Men nu är jag igång igen, efter min knäfraktur. Jag tog det försiktigt och körde upp till Nordstans parkering och tog de förta bilderna därifrån. Det gick bra och haltande promenerade jag runt Nils Ericsonplatsen och följde upp med bilder om den blivande stationen Grand Central. Den kommer att öppnas 2026, såsom planerat. början blir det en säckstation eftersom tågen inte kommer vidare mot Haga. Läs mer om det i tidigare inlägg, https://www.sluk.se/vastlanken-centralen-fran-ovan/.

De områden i centrum som ingår i Västlänken har nu täckts med mark och arbetena sker under mark i tunnlar. Göteborgs stad planerar för 2000 nya bostäder och 20 000 arbetsplatser i området. Det kommer att ta ca 15-20 år innan Centralenområdet är klart.

Relaterade bilder:

Publicerad den

Karlatornets utsiktsplats klar nästa år

Jag har väntat på att få besöka Karlatornets utsiktsplats när byggnaden ska var klar i år, men till min besvikelse beräknas skyskabaren och utsiktsplatsen öppnas under 2025 (www.lindholmen.se 30 maj 2023).

Karlatornet är numera Nordens högsta byggnad med sina 246 meter. Under hösten kommer Clarion Hotel att öppnas i byggnaden. Det blir 300 rum på 15 våningar och de bästa sviterna ska finnas på våning 58.

Utsiktsvåningen kommer att finnas på våning 69 och förväntas bli en turistattraktion i Göteborg. Våningsplanet särskiljer sig även något jämfört med de övriga. Det kommer att finnas ett glasgolv som som sticker ut, spännande för de som vågar testa det!

Målet är att attrahera ca 500 000 besökare varje år, enligt Ola Serneke (Fastighetsvärlden 2023-06-01). Det kommer inte att vara ett billigt besök utan man kan räkna med att det kommer att kosta mellan 200-500kr per person.

För två år sedan lovade Ola Serneke att när Skybaren invigs, ska han hoppa från 69 våningen ner i hamnen nedanför Karlatornet, där Norra Älvstranden breder ut sig längs Göta Älvs mynning. Närmaste delen av ”vattnet” blir Lindholmshamnen, rakt söderut, framför Karlastaden. (www.helahisingen, 2022-06-02). Ola Serneke ska göra det med en mindre fallskärm och en liten kitesurfingbräda kopplad till fötterna.

Jag ser framemot detta med stor förväntan! Det vill jag se!

Relaterade bilder:

Publicerad den

Västlänken Centralen från ovan!

För två veckor sedan promenerade jag med min kamera i stan och funderade på hur jag skulle kunna visa något nytt, som inte allmänheten ser bakom staketen. Jag har ingen drönare och jag tittade högt upp för att se vad som kunde vara möjligt.

Det blev några bilder uppifrån! Här ser man att tunneln håller på att täckas med tak. Trafikverket hade pressträff den 11 april och sa att den ursprungliga planen för västlänken Centralen håller. ”I december 2026 kommer delar av Västlänken stå färdig, då Station Centralen öppnas som en så kallad säckstation med fyra spår där tågen kan vända. 
Den del av Västlänken som kommer stå klar 2026 sträcker sig från E6:an i Olskroken in i Centralenområdet och genom Kvarnberget. Den inkluderar fyra nya järnvägsspår och en helt ny station.”https://via.tt.se/pressmeddelande/3435991/bilder-i-samband-med-presstraff-goteborg-central?publisherId=44450&lang=sv. Här är en illustration på hur stationen Centralen kommer att bli.

I nästa bild visar jag att Västlänken Centralen och Kvarnberget har blivit ett. Den 22 mars berättade trafikverket att de drog upp spontplankor som skiljt deletapp Centralen och deletapp Kvarnberget åt. https://www.trafikverket.se/vara-projekt/projekt-i-vastra-gotalands-lan/vastlanken/nyheter-for-projekt-vastlanken/2024/mars/milstolpe-for-vastlanken-nu-mots-centralen-och-kvarnberget/.

I galleriet nedan finns fler intressanta bilder om Västlänken Centralen:

Relaterade bilder:

Publicerad den

Järnväg mellan Göteborg och Borås kontra Västra stambanan

Trafikverket fortsätter planeringen av järnvägen mellan Göteborg och Borås, enligt den tidigare lokaliseringsutredningen. Regeringens besked innebär att arbetet återupptas mellan parterna längs det planerade järnvägsstråket. Parterna består av Trafikverket, kommuner i stråket, Länsstyrelsen Västra Götalandsregionen, Göteborgregionen (GR) och Boråsregionen samt representanter för Landvetter flygplats.

Under hösten 2023 har Västra Götalandsregionen haft dialogmöten i mindre politiska grupper och de tog fram tre principlösningar. Samtliga alternativ innehåller stationer i Mölndal, Mölnlycke, Landvetter flygplats och i Borås och möjliggör för framtida fjärrtrafik. Det som främst skiljer lösningarna åt är restid, möjlighet till direktresor från centrala Mölnlycke till Landvetter flygplats och Borås, när byggstart kan ske och kostnad. Det förefaller att en fyrspårslösning under Landvetter station är i linje med de prioriteringar som 48 kommuner i Götaland, Swedavia, näringslivet genom Västsvenska handelskammaren och inom Västra Götalandsregionen står bakom.(https://www.trafikverket.se/contentassets/b3e9c4c7b20a483993b7321007fbf6aa/skrivelse-till-trafikverket-ang-uppdrag-om-ny-jarnvag-goteborg-boras.pdf)

Vad händer med Västra stambanan? Västra stambanegruppen tillsammans med sina medlemmar anser att den viktigaste åtgärden är att bygga två extra spår mellan Göteborg och Alingsås. Spåren skall gå norr om sjön Aspen. (Det finns en arbetsgrupp som har jobbat tillsammans sedan 1999 och som består av 15 kommuner och 2 kommunalförbund. I tjänstepersonsgruppen ingår också regionerna Västra Götaland, Örebro län och Sörmlands län samt Göteborgs kommunalförbund.) Om den nationella persontrafiken på Västra Stambanan förs över till järnvägen Göteborg-Borås och vidare mot Stockholm, faller en del av Västra Stambanegruppens argument för att bygga ut banan för persontrafik.

I nuvarande infrastrukturutredningar planeras kapacitetshöjande åtgärder på banan. Man dubblerar godstågsspåren från Göteborgs Hamn med anslutning till Västra Stambanan och i samband med arbetena för Västlänken bygger man om sträckan mellan Göteborgs Central och bangårdsområdet mot Mellby i Partille. När dessa ombyggnader är färdiga återstår delen mot Alingsås.

I mars 2023 publicerade Norconsult att de projekterar förbigångsspår i Lerum, vilket innebär att Lerum byggs om från tre till fyra spår. Projekteringen innebär ett nytt stickspår i Jonsered Östra som ligger mellan Partille och Lerum. Spåret skall användas för uppställning av järnvägsfordon. Bygget kommer att påbörjas i år och förväntas öka kapaciteten.

NCR har uppdrag att byta ut hela kontaktledningsanläggningen och hjälpkraftsystemet samt konvertera till autotransformatorsystem mellan Alingsås och Olskroken. Detaljerad produktionstidsplan tas fram i samverkan mellan Trafikverket och entreprenören under april/maj 2024. Planerad byggstart beräknas till januari 2025 och att arbetena ska vara avslutade under hösten 2027.

Konkurrens om pengar till infrastruktur är hård! Vem vinner och får mest? Det förefaller som att en förbindelse till Landvetter flygplats är högsta prioritet och att Västra stambanan får stå tillbaks och får en del kapacitetshöjande åtgärder.

Fotografierna nedan är från 2017-2019.

Relaterade bilder:

Publicerad den

2022-09-22 Karlatornet är nu Nordens högsta byggnad

Nu har Karlatornet passerat Turning Torso i höjd och är Nordens högsta byggnad med nuvarande 293 meter. Karlatornet har blivit med 61 våningar och ytterligare 12 våningar ska byggas på innan tornet blir 245 meter högt.

Under mars nästa år räknar man med att alla våningarna ska vara byggda och i slutet av nästa år kommer de första boenden att flytta in. Nu är ca 480 lägenheter sålda. Det finns 600 lägenheter från våning 5 till 73. Lägenheterna delas in i fyra bostadsrättsföreningar baserat på våningsplan. Topplägenheten, som är den dyraste har Ola Serneke själv köpt.

Men på toppen planeras en utsiktsterass som kommer att vara öppen för allmänheten. Det blir spännande!

Bilderna är tagna från Ramberget och från Skansen Lejonet, vid solnedgången.

Relaterade bilder:

Publicerad den

Besök i Härryda kommun, Wendelstrand och Mölnlycke fabriker

Det har gått ett år sedan jag sist besökte Härryda kommun för att fotografera(https://www.sluk.se/uppdatering-av-molnlycke-centrum-och-av-molnlycke-fabriker/). Mölnlycke fabriker är färdigbyggt. Disponentvillan har fått ge vika för ytterligare 50 bostäder. Mark- och miljööverdomstolen valde att inte pröva ärendet. Beslutet gick emot miljö- och bygglovsnämndens uppfattning om att den gamla trävillan hade ett stort kulturvärde och skulle bevaras.

Wallenstams Arena är klar och är  kommunens största arena för matcher och evenemang. Den är också Pixbo IBF/IBK:s match- och träningsarena. Anläggningen består av en stor inomhusarena med knappt 1600 läktarplatser.

I Wendelstrand har Lakehouse blivit synlig. Snøhetta har designat byggnaden och den påminner om operahuset i Oslo, som Snøhetta också har designat. Här i stenbrottet kommer Next Step Group att bygga 1000 bostäder, som flerbostadshus med upplåtelseformen bostadsrätter. De första bostäderna kommer att börja byggas i år. Samlingshus och Lakehouse håller på att byggas. Under sommaren beräknas verksamheter kunna flytt in i Lakehouse.

Mer om byggprojekten i bildspelet nedan :